Concertgebouw wil nog meer publiek trekken

AMSTERDAM, 16 FEBR. Het Amsterdamse Concertgebouw, dat met jaarlijks 730.000 bezoekers voor bijna 650 concerten het drukst bezochte en intensiefst gebruikte concertzaal ter wereld is, hoopt in het volgende seizoen nog meer publiek te trekken door de introductie van een aantal nieuwe series.

Het grootste en artistiek belangrijkste evenement is de dubbelserie in de Grote en de Kleine Zaal die is gewijd aan de componisten Benjamin Britten en Dmitri Sjostakowitsj. De series, met in totaal elf concerten die zijn geprogrammeerd door de Engelse musicoloog Donald Mitchell, zijn uniek: nooit eerder is waar ook ter wereld op deze schaal aandacht besteed aan Britten en Sjostakowitsj.

Het Philadelphia Orchestra geeft onder leiding van Wolfgang Sawallisch in het volgende seizoen drie concerten in Amsterdam met veel Brahms op het programma. Het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft met vier concerten nu ook een eigen serie in Amsterdam. In de serie Wereldberoemde orkesten zijn er verder optredens van het City of Birmingham Symphony Orchestra o.l.v. Simon Rattle, het symfonieorkest van de Beierse Omroep o.l.v. Lorin Maazel, de Wiener Philharmoniker o.l.v. Georg Solti, het Russisch Staats Symfonieorkest o.l.v. Jevgeni Svetlanov en het Europees Kamerorkest o.l.v. Bernard Haitink.

De serie Grote solisten wordt geopend met een recital van de Amerikaanse sopraan Jessye Norman en vermeldt optredens van de violisten Frank Peter Zimmermann, Midori en Anne-Sofie Mutter (met het San Francisco Symphony Orchestra), de pianiste Mitsuko Uchida en de cellist Yo-Yo Ma. De bariton Thomas Hampson en de violist Gidon Kremer treden op in een serie die is gewijd aan Schubert, wiens tweehonderdste geboortedag in 1997 wordt herdacht.

In de serie van 45 Robeco Zomerconcerten zal het 250ste concert op 6 juli worden gevierd met een marathon-evenement dat nu al is uitverkocht. In de Kleine Zaal is de serie Fresco gewijd aan eigentijdse kamermuziek, gespeeld door vier ensembles.

De renovatie van het gescheurde plafond van de Grote Zaal zal pas in 1997 of 1998 beginnen. Volgend jaar wordt een nieuwe luchtkoeling geïnstalleerd die er voor moet zorgen dat de temperatuur in de Grote Zaal niet boven de 24 graden komt.

Het is nog onzeker of die in de zomer al kan worden gebruikt. De architecte Eveline Merkx heeft opdracht gekregen te bezien hoe de veelheid van stijlen in de inrichting van het Concertgebouw kan worden verminderd om het gebouw weer zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat te brengen.