Boodschappen

Boodschappen van algemene aard, een tentoonstelling van Gosse Oosterhof. Met Paul Beckman, Karl Blossfeldt, Marlo Broekmans, Hans-Peter Feldmann, Günther Förg en Sigurdur Gudmundsson. Galerie Torch, Lauriergracht 94, Amsterdam. Do t/m za 11-18u en op afspraak. Niet al het werk is te koop, prijzen van ƒ 2.500 tot ƒ 34,950,-.

Aan een zijwand in galerie Torch hangt een klein prikbordje. Daarop prijken parafernalia van tentoonstellingsmaker Gosse Oosterhof: een vroege foto van Cindy Sherman, een ansichtkaart van een vol glas bier, een jeugdfoto van Keith Haring, een flinke reeks blote vrouwen en een door Oosterhof zelf gemaakte polaroid van Jiri Dokoupil en Walter Dahn, in de jaren dat ze nog echte jonge wilden waren. Een wat weemoedige collage is het, waarbij je snel geneigd bent iets als 'Voorbij, voorbij o en voorgoed voorbij' te mompelen - het geheel straalt een diepe melancholie uit.

Het is voor de hand liggend om de collage op te vatten als een beginselverklaring voor de tentoonstelling 'Boodschappen van algemene aard' die Oosterhof bij galerie Torch in Amsterdam heeft samengesteld. Zelden zal een tentoonstellingstitel dan ook zo weinig van toepassing zijn geweest als deze - als 'Boodschappen van algemene aard' iets niet is, is het dat wel. Oosterhofs tentoonstelling bestaat helemaal uit zwart-wit foto's van zeer verschillende kunstenaars als Sigurdur Gudmundsson, Hans-Peter Feldmann, Günther Förg en Paul Beckmann. Het mooiste zijn echter de foto's van Karl Blossfeldt, een Duitser die in de jaren twintig platen en bloemen fotografeerde alsof het art-deco kandelaars waren. Bij Torch hangen helaas maar twee van Blossfeldts foto's, wat knullig ingelijst, achter glasplaatjes met haken. De ene toont een stukje plantestengel met vier zijtakken die van gietijzer gemaakt lijken, de ander een drietal blaadjes die parmantig omhoog steken, als vastgevroren ballerina's.

De sfeer die deze werken oproepen wordt voortgezet in de andere werken op de tentoonstelling. 'Villa Malaparte' van Günther Förg toont een vrouw, op haar rug gezien, die een lange, brede trap oploopt die tot in de eeuwige breedte reikt, waardoor de vrouw met grote eenzaamheid omgeven lijkt. En een goed getroffen gevoel van melancholie en ironie straalt uit 'Dialogue' van Sigurdur Gudmundsson: een foto van de kunstenaar die in zijn handen een zware kei vasthoudt, terwijl zijn haren omhoog worden getrokken door een tros balonnen.

Het beste wordt 'Boodschappen van algemene aard' samengevat door een foto op doek van Paul Beckmann. De kunstenaar zat voor een beslagen raam, en tekende met zijn vinger een vliegtuig in de condens. Wegvliegen leek hij te willen, maar voor zijn vliegtuig en dus zijn vlucht was hij gebonden aan zijn raam. Gedoemd te blijven zitten, was Beckmann en dus maakte hij er maar een foto van.

    • Hans den Hartog Jager