Bischoff spreekt van 'succes'; Dasa: verlies in 1995 bijna 5 miljard gulden

MÜNCHEN, 15 FEBR. Dasa, nog steeds meerderheidsaandeelhouder van Fokker, verwacht over 1995 een verlies van 4,3 miljard mark (4,8 miljard gulden) te boeken. Het miljardenverlies is voor een groot deel te wijten aan de afschrijving op Fokker.

In 1994 leed het concern nog 438 miljoen mark verlies.

De afschrijving was nodig omdat Daimler-Benz op 22 januari de kredietkraan voor de Nederlandse vliegtuigbouwer dicht draaide. Daardoor raakte Fokker in surséance. Dasa heeft voor het debâcle met Fokker een voorziening getroffen van 2,3 miljard mark.

De omzet liep eveneens terug: van 17,4 miljard in 1994 tot 15 miljard vorig jaar, zo maakte het bedrijf vanmorgen in München bekend.

Ondanks de miljardenverliezen sprak Dasa-bestuursvoorzitter M. Bischoff van een moeilijk maar succesvol jaar. Het was moeilijk, omdat het bedrijf veel last had van de harde markt en de gevolgen van de lage dollarkoers.

Bischoff sprak daarentegen van succes, omdat alle maatregelen zijn genomen om Dasa binnen afzienbare tijd concurrerend en winstgevend te maken.

De bestuursvoorzitter benadrukte voorts de noodzaak om kleinere en grotere Airbus-toestellen te ontwikkelen. Vooral zo'n kleine Airbus kan een directe concurrent worden van de Fokker 100. Dasa had het Nederlandse bedrijf juist gekocht om een positie binnen het Airbus-consortium te verkrijgen op het gebied van regionale vliegtuigen (70 tot 130 stoelen). Nu wil het Duitse concern dat op eigen kracht bewerkstelligen.

Bischoff zei daarbij dat de verdere ontwikkeling van het Airbus-programma van vitaal belang is voor de toekomst van de Europese vliegtuigbouwers. Naast Dasa zitten het Franse Aerospatiale, British Aerospace en het Spaanse Casa in Airbus.

De Dasa-top is ervan overtuigd dat 1996 weer een succesvol jaar zal zijn. Het personeelsbestand zal daarbij in korte tijd 50 procent terug moeten. Vorig jaar telde het bedrijf nog zo'n 75.000 werknemers. Eind vorig jaar werkten ruim 55.000 mensen bij de onderneming. Eind 1998 moeten er 38.000 mensen bij het lucht- en ruimtevaartbedrijf in dienst zijn, aldus Bischoff.

Dasa en Fokker zijn voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de verliezen van het moederconcern Daimler-Benz. Die zal over 1995 naar verwachting een verlies van 6 miljard mark boeken. Desondanks denkt de Dasa-top dat er een zelfstandige plaats blijft voor de lucht- en ruimtevaartactiviteiten binnen het Duitse industrie-conglomeraat. “Daimler-Benz heeft niet zoveel geld in de Duitse luchtvaartindustrie gestoken om zich vervolgens terug te trekken nu de eerste successen zich aandienen”, aldus Bischoff. (ANP)