Hyundai bouwt met McDonnell 100-zitter

ROTTERDAM, 14 FEBR. De Zuidkoreaanse industriële groep Hyundai gaat samenwerken met de Amerikaanse vliegtuigbouwer McDonnell Douglas bij de bouw van een vliegtuig voor 100 passagiers. Het concern steekt 1,1 miljard dollar in de bouw van de MD95, een 100-zitter waarvoor eind vorig jaar na jarenlang speuren eindelijk een eerste klant werd gevonden: de maatschappij Valuejet in Atlanta die er 50 kocht. Hyundai krijgt toegang tot de technologie van McDonnell Douglas en gaat in Korea vleugeldelen voor de MD95 produceren.

Hyundai Space Aircraft, de nieuwe luchtvaartdivisie van het moederconcern, begint in 1997 met deze vleugelproduktie. Daartoe wordt bij de hoofdstad Seoel een nieuwe fabriek ter waarde van 1,5 miljard dollar opgezet. Of de 'coup' van Hyundai diens grote concurrent Samsung zal stimuleren om Fokker te kopen - of juist niet - is een grote vraag. Samsung heeft eerder interesse voor Fokker getoond en er lopen nu enkele Samsung-waarnemers bij Fokker rond.

Woordvoerder Klinkert van Fokker zei vanmorgen niets te kunnen zeggen over Samsungs intenties. Hij gaat er vooralsnog van uit dat Samsung bij zijn oude plan blijft om samen met het Chinese Avic en een nog te selecteren westerse partner een eigen AE100 100-zitter te bouwen. Die westerse partner wordt het Amerikaanse Boeing of het AIR-consortium, waarin British Aerospace, het Franse Aerospatiale en het Italiaanse Alenia samenwerken. Dit project wordt echter vertraagd door onenigheid tussen Chinezen en Zuidkoreanen over de plaats van produktie.

De directeur van Hyundai Space Aircraft, Kim Yong Moon, zei gisteren dat het samenwerkingsakkoord met McDonnell Douglas tot doel heeft van zijn onderneming een 'world class-vleugelbouwer' te maken. Dit ter voorbereiding op Hyundai's verdere entree in de wereld van de vliegtuigbouw. Luchtvaart moet, volgens Moon, in de komende jaren een belangrijke activiteit van Hyundai worden. Hyundai is ook in overleg met de Amerikaanse onderneming Pemco, gespecialiseerd in het repareren van vliegtuigen.

Hyundai, dat twee jaar geleden als Zuid-Korea's grootste industriële conglomeraat of chaebol werd gepasseerd door Samsung, zit verder in auto's, schepen, elektronica, machines en bouw. Het heeft een jaaromzet van ongeveer 70 miljard dollar.