Movies zaal 4 geveild, maar mist nog niet opgetrokken

AMSTERDAM, 13 FEBR.Een losse bioscoopzaal is een wat onhandig beleggingsobject en zaal 4 van het Amsterdamse filmtheater The Movies oogstte gisteravond dan ook niet meer dan lauwe belangstelling van makelaars en speculanten. Bij de veiling in de Ronde Lutherse kerk kropen de biedingen duizendje voor duizendje omhoog. Tot het bedrag echt niet verder viel op te krikken dan 125.000 gulden. Daarmee had makelaar W.J. Recourt het pand verworven voor een 'anonieme koper'.

Even later stond hij druk te overleggen met Movies-directeur Roeland Kerbosch. Die weigerde vanmorgen te bevestigen dat hij zijn filmzaal weer had teruggekocht.

Het 'gedoe' is het slepende juridisch gevecht tussen The Movies en architect Sjoerd Soeters. Die krijgt nog zo'n 450.000 gulden van het filmbedrijf en heeft zich verbeten voorgenomen “dat ze alles betalen”. Het beslag dat Soeters op The Movies Holding bv heeft laten leggen, blijft gehandhaafd - de 125.000 gulden van gisteren was zelfs niet genoeg om de hypotheek op het pand af te lossen. “Dit was nog maar een van de vele stappen”, aldus Soeters.

Zo duurt het avontuur voort van Movies-directeuren Matthijs van Heijningen en Roeland Kerbosch, de filmjongens die zich een paar jaar geleden in de “grotemensen-zakenwereld” (aldus Kerbosch) van de projectontwikkeling stortten. Een avontuur dat hen voorlopig alleen schulden heeft opgeleverd.

Het begon allemaal in 1993 toen de directeuren van The Movies door de gemeente werd gevraagd of zij geïnteresseerd waren in een nieuw bioscoopcomplex, te bouwen bij hun eigen theater om de hoek. Op het Haarlemmerplein zouden acht zalen en 1.800 stoelen komen te staan. Verder waren winkels in het complex gepland en sociale woningbouw. Van Heijningen en Kerbosch waren geïnteresseerd, zelfs in meer dan de bioscoopexpoitatie alleen. Ze wilden het héle project ontwikkelen. “We zijn er in absolute naïviteit ingestapt”, zei Kerbosch later.

Architect Soeters ontwierp in nauw overleg met The Movies een complex dat tot op heden alom wordt geprezen. De onderhandelingen met geldschieters verliepen minder voorspoedig. Een overeenkomst met het filmconcern Warner bros-Morgan Creek-Chargeurs ketste af op de hoge financiële eisen van The Movies, zowel voor het bedrijf als voor de directeuren persoonlijk. Naar verluidt zouden zij alleen al aan 'founders fee' twee miljoen gulden hebben gevraagd.

Een jaar geleden was het geduld van de grondeigenaar, de gemeente Amsterdam, op. Het grondbedrijf verbrak alle onderhandelingen met The Movies, dat volgens een woordvoerder geen enkele afspraak was nagekomen, niets had betaald. Toen kwam ook naar buiten dat Soeters nooit was betaald voor zijn ontwerp. Via de rechter dwongen hij, en nog drie andere schuldeisers voor een aanzienlijk geringer bedrag, in april vorig jaar een betalingsregeling af.

Vijfduizend gulden zou Soeters per week krijgen. Na zes weken en 30.000 gulden hielden de aflossingen op. De kas van de bioscoop was gestolen en de zomer was te heet voor een goede recette. “Alle smoezen van de wereld”, gebruikten ze volgens de architect, om maar niet te hoeven betalen. “Als Soeters zijn geld wil zien, moet hij dit nooit zo doen”, zei Kerbosch, toen beslag werd gelegd op de bezittingen van de The Movies Holding bv. “Wij hebben dat geld nu gewoonweg niet.”

De introductie van de veilingmeester voor de verkoop was gisteren illustratief voor de financiële mist die om The Movies hangt. Dochter Bioscoopexploitatie maatschappij The Movies bv huurt de zaal van The Movies Holding. Maar, zei de veilingmeester, huurder en verhuurder hadden geweigerd zoiets als een huurcontract te produceren. “Dus wellicht is er geen overeenkomst.”

De ex-partners van The Movies op het Haarlemmerplein spreken, een jaar nadat de meesten van hen alle contacten met de directie verbraken, met verbazing over de zaken-ideeën van de bioscoopexploitanten. Kerbosch noemt henzelf “andere zakenlieden”. “Wij zijn van lange halen, snel thuis.”

Directeur H. Draaisma van woningcorporatie De Doelen, beoogd bouwer van de 24 sociale-huurwoningen, herinnert zich hoe “de financiers, mede-eigenaren en vennoten over tafel vlogen” in de voorbereidende gesprekken met Van Heijningen en Kerbosch. Tot de tijd was gekomen dat er moest worden geleverd. Toen bleken ze niet in staat iets van hun beloften na te komen. “Het woord 'betalen' is vreemd voor ze”, aldus Draaisma. “Als je nooit van plan bent je afspraken na te komen, hoef je je ook geen zorgen maken over wat je belooft”, zegt Soeters bitter.

Corporatie De Doelen heeft ruim drie ton in het project geïnvesteerd. Reden voor Draaisma om de moed nog niet op te geven. Het grondbedrijf heeft inmiddels laten weten dat het “gesprekken met een nieuwe huurder voor de bioscoop en een nieuwe financier voor het project” voert. Het Zuidafrikaanse filmbedrijf Ster Kinecor heeft bevestigd “meer dan geïnteresseerd” te zijn.

Of Van Heijningen en Kerbosch nu de 'grotemensen-zakenwereld' vaarwel zullen zeggen is nog onduidelijk.

Veelzeggend is dat zij op 12 mei 1995, dus nádat de rechter hen in het ongelijk had gesteld, nog eens The Movies Projects bv hebben opgericht. Doel: het ontwikkelen van bouwprojecten. Volgens Kerbosch hebben The Movies nog altijd “de claim op het project aan het Haarlemmerplein”. Dat de gemeente Amsterdam, toch de eigenaar van de bouwgrond, zeer definitief zegt van niet, vindt de directeur alleen maar “dom van het grondbedrijf”.

    • Bas Blokker