Elektronisch winkelen via Internet

ROTTERDAM, 13 FEBR. Wal-Mart, het grootste detailhandelsconcern ter wereld, zal binnen enkele maanden in de VS een systeem introduceren voor elektronisch winkelen via Internet. De elektronische winkel van Wal-Mart maakt gebruik van software die wordt ontwikkeld door Microsoft, de wereldwijde marktleider in software.

Microsoft-voorzitter Bill Gates en Wal-Mart topman David Glass maakten gisteren gezamenlijk bekend dat het systeem, Wal-Mart Online, dit voorjaar wordt gelanceerd. Consumenten kunnen met dit systeem hun weg zoeken door het produktassortiment van Wal-Mart en meteen hun orders plaatsen. “Wij willen de leiding nemen in elektronisch winkelen en we willen daarin de goedkoopste zijn, net als in onze winkels”, zo liet Glass gisteren weten.

Internet kent vooral in de VS al enkele honderden 'shopping malls' en 'sites' waar fabrikanten van consumentengoederen en detaillisten hun produkten aanbieden. Maar de omzet van deze elektronische winkels is nog relatief gering, circa 300 miljoen dollar vorig jaar. In de VS boekte de traditionele postorderindustrie in 1995 een omzet van 57 miljard dollar.

De verwachting is dat de komst van Wal-Mart op Internet de groei van elektronisch winkelen sterk zal stimuleren. De voorspelling is dat de markt in de VS in het jaar 2000 zal zijn gegroeid tot enkele miljarden dollars. Maar ook Europese detailhandelsconcerns, zoals het Nederlandse Ahold, investeren fors in hun plannen voor elektronisch winkelen.

De keuze van Wal-Mart voor Internet-winkelen met software van Microsoft betekent een belangrijke overwinning voor het bedrijf van Bill Gates. Microsoft is bezig met een offensief op de markt voor Internet-software, die wordt gedomineerd door het bedrijf Netscape Communications. Microsoft beschouwt elektronisch winkelen als een groeimarkt voor traditionele retailers en voor technologie-leveranciers. Bill Gates: “Ons doel is producent te zijn van (software)-gereedschap die noodzakelijk is om een elektronische winkel te scheppen en te besturen. De detaillist kan zich dan concentreren op de handel, het bouwen van merken en de diffentiatie van produkten en diensten op een zo goedkoop mogelijke manier.”

Microsoft is ook bezig met de ontwikkeling van een winkelprogramma voor personal computers, dat onderdeel gaat uitmaken van een toekomstige versie van het Windows-besturingssyteem. Daarmee zouden consumenten een standaard benadering krijgen voor winkelen via elke willekeurige 'Internet-winkel'. De Microsoft-produkten zullen concurreren met Netscape's 'merchant system'-software. Dat systeem wordt al gebruikt door verschillende grote retailers en bedrijven als British Telecommunications, Federal Express en Shell.