Kasparov verliest van schaakcomputer

AMSTERDAM, 12 FEBR. Grimmig beende Kasparov zaterdag de toernooizaal uit. Een stichtelijk woord over de relatie tussen mens en computer kon er deze keer niet af. Hij had de eerste partij van de match in Philadelphia tegen de schaakcomputer Deep Blue verloren.

Vele mensen waren hem voorgegaan, maar dat waren incidenten, gespreid over vele jaren, en het waren geen Kasparovs die het overkwam. Dat de mensenwereldkampioen in een match die speciaal georganiseerd was om te kijken of hij nog tegen de computer bestand was, meteen op een achterstand kwam, was schokkend. Dichterlijk aangelegde schakers zongen een weeklacht over de ondergang van het menselijk ras, dat voortaan bij elke geestelijke prestatie de grijns van de superieure computer zou zien. Praktisch ingestelde computerexperts zeiden dat het, als het dan toch moest gebeuren, beter zo snel mogelijk kon gaan.

Gisteren zette Kasparov de zaken weer enigszins recht door de tweede partij te winnen, waardoor het 1-1 werd. Na harde strijd, 73 zetten. Een zet of vijftig eerder stond Kasparov al strategisch gewonnen. Dat kon een mens zien, maar een computer niet. In die tweede partij had Kasparov dus de juiste aanpak, maar in de eerste had hij werkelijk alles gedaan wat ervaren computerbestrijders nu juist ontraden, en net het soort spel opgezocht waarin computers heel goed zijn.

De match in Philadelphia is in de eerste plaats een reclame-actie voor IBM, dus we moeten wantrouwend zijn. Er werd door complottheoretici geopperd dat er misschien een geheime clausule in het contract was, waardoor Kasparov verplicht was om het spannend te maken. Met dit soort overwegingen kan je natuurlijk altijd blijven volhouden dat de mens beter schaakt dan de computer. Als Kasparov nog een partij zou verliezen, kan dat in ieder geval niet meer staande gehouden worden. Morgen is de derde partij. Wit Deep Blue-zwart Kasparov, eerste partij. 1. e2-e4 c7-c5 2. c2-c3 d7-d5 3. e4xd5 Dd8xd5 Grootmeester Nunn, die bijna met zijn computer vergroeid is, heeft er vaak op gewezen dat dit nu juist het soort stelling is dat de mens moet vermijden. 4. d2-d4 Pg8-f6 5. Pg1-f3 Lc8-g4 6. Lf1-e2 e7-e6 7. h2-h3 Lg4-h5 8. 0-0 Pb8-c6 9. Lc1-e3 c5xd4 10. c3xd4 Lf8-b4 11. a2-a3 Lb4-a5 12. Pb1-c3 Dd5-d6 13. Pc3-b5 Dd6-e7 14. Pf3-e5 Lh5xe2 15. Dd1xe2 0-0 16. Ta1-c1 Ta8-c8 17. Le3-g5 La5-b6 18. Lg5xf6 g7xf6 19. Pe5-c4 Tf8-d8 20. Pc4xb6 a7xb6 21. Tf1-d1 f6-f5 22. De2-e3 De7-f6 23. d4-d5 Zeer sterk, wit heeft al groot voordeel. 23...Td8xd5 24. Td1xd5 e6xd5 25. b2-b3 Kg8-h8 26. De3xb6 Tc8-g8 27. Db6-c5 d5-d4 28. Pb5-d6 f5-f4 29. Pd6xb7 Pc6-e5 30.Dc5-d5 f4-f3 31. g2-g3 Pe5-d3 Wanhopige aanvalsactie om zijn positionele nadelen te compenseren. 32. Tc1-c7 Tg8-e8 33. Pb7-d6 Te8-e1+ 34. Kg1-h2 Pd3xf2

Nu dreigt zwart mat, maar natuurlijk heeft de computer goed berekend dat hij zelf eerder komt. 35. Pd6xf7+ Kh8-g7 36. Pf7-g5+ Kg7-h6 37. Tc7xh7+ Wit gaf op.

    • Hans Ree