Ajax: besluit ging op z'n KNVB's, snel, snel, snel

ZEIST, 12 FEBR. Ajax stemde tegen en Feyenoord onthield zich van stemming. De overige 34 betaald-voetbalclubs ondersteunden zaterdag in Zeist het voorstel van de KNVB om de tv-rechten te verkopen aan een nieuwe sportzender. Het bestuur betaald voetbal kreeg van de algemene vergadering een mandaat om een contract te sluiten met een nieuwe sportzender. Het besluit moet nog worden bekrachtigd op een vergadering op 22 februari.

Belangrijkste argument van de clubs was zaterdagmorgen het grote verschil in inkomsten tussen een bod van de nieuwe zender en dat van de alliantie NOS, HMG en FilmNet. Het Sportkanaal bood voor de uitzendrechten 1.040 miljoen gulden, de NOS-alliantie 900 miljoen. “Voor mijn club was het verschil 600.000 gulden per jaar”, vertelde F. Derks, voorzitter van Dordrecht'90. “Voetbalclubs zijn steeds meer op zichzelf aangewezen. We moeten binnenkort, zonder steun van de gemeente, het stadion verbouwen.” Andere clubbestuurders wezen op hun dalende inkomsten door de afschaffing van het transfersysteem.

De onderhandelingen zijn namens de KNVB gevoerd door een driemanschap met aan het hoofd P. Groenenboom. “Zijn taak was zoveel mogelijk geld binnenhalen, met behoud van integriteit”, verwoordde Derks de opdracht. “De giganten die in het kanaal deelnemen staan garant voor kwaliteit.” Op de algemene vergadering betaald voetbal - met vertegenwoordigers van de spelersraad en alle profclubs - had Groenenboom veertig minuten nodig voor de presentatie van de keuze. Daarna is er een uur vergaderd.

Ajax maakte gisteren een lijst van tien bezwaren bekend. Voorzitter M. van Praag vraagt zich af of het sectiebestuur in de onderhandelingen de fatsoensnormen niet heeft overschreden. “De voetbalbond maakt een open inschrijving bekend en is vervolgens mede-eigenaar van de partij die de inschrijving wint.”

Ajax zet vraagtekens bij de besluitvorming. “Het ging weer echt op z'n KNVB's”, aldus Van Praag. “Alles moest snel, snel, snel. Clubs die nauwelijks in beeld komen en er helemaal geen direct belang bij hadden, keken alleen naar het geld, naar de worst die hun werd voorgehangen. Ik kan het niet uitstaan dat wij over zo'n verstrekkend voorstel pas zaterdagochtend op de hoogte werden gesteld.”

Ajax heeft bovendien bezwaar tegen de veertig live-wedstrijden die per seizoen op het nieuwe sportkanaal te zien zijn. Meer live-voetbal op het open net kan een daling van het aantal toeschouwers veroorzaken, redeneert Ajax. De club was liever ingegaan op het bod van de NOS/HMG/ FilmNet. Van Praag: “Voor een klein verschil is een partner waarvan de kwaliteit, onafhankelijkheid en loyaliteit jarenlang onomstotelijk zijn bewezen, de rug toe gekeerd.”

De KNVB verkoopt de tv-rechten voor een periode van zeven jaar, voor de seizoenen 1996-2003. Het Sportkanaal betaalt de eerste vier jaar 140 miljoen gulden en de volgende drie jaar 160 miljoen per jaar. Bovendien krijgt de KNVB, als aandeelhouder, in de laatste drie jaar 10 procent van de winst.

De inkomsten voor de clubs uit de tv-rechten bedragen, per augustus 1996, minimaal 2,9 tot maximaal 4,7 miljoen gulden per jaar, afhankelijk van de prestaties.