Bussen moeten leed reizigers verzachten

Deze week vond op het Nederlandse spoornet een fors aantal ontregelingen in de treindienst plaats. Aanrijdingen, seinstoringen, defecte bovenleidingen, een brand, twee zelfmoordpogingen en een bommelding zorgden voor ernstige ontregelingen.

Zondagmorgen reed een trein tussen Putten en Nijkerk een auto aan waardoor de sporen versperd raakten. Intercity's en stoptreinen tussen Amersfoort en Zwolle vielen uit. Er werden bussen ingezet.

Maandagmorgen vervoerden bussen treinreizigers tussen Zevenaar en Doetinchem. Een onbekende had rond acht uur de politie gebeld met de mededeling dat op de rails bij station Wehl een bom zou ontploffen. Op last van de politie werd het treinverkeer op dit traject tot half tien stilgelegd. De omgeving werd ontruimd, een bom werd niet gevonden.

Tussen Utrecht CS en Woerden reden tussen tien en elf uur minder treinen door herstelwerkzaamheden aan een bovenleiding bij Vleuten. Reizigers liepen een kwartier vertraging op. Door een seinstoring was treinverkeer tussen Apeldoorn en Klarenbeek van 15.15 tot 16.45 uur onmogelijk. Wederom werden bussen ingeschakeld. Ook werden er rond vijf uur bussen ingezet tussen Schiedam en Delft, toen in een loods nabij het spoor brand ontstond. Tot acht uur werden diverse snel- en intercitytreinen omgeleid.

Woensdag ontregelde een defecte bovenleiding tussen Geldrop en Weert het treinverkeer. Door enkele vernielde schakelkasten tussen Breda en Lage Zwaluwe ontstonden op dit traject sein- en overwegstoringen. De treinen liepen een half uur vertraging op.

Donderdagmorgen stapelden de problemen zich op door een defecte stoptrein in Weesp. Door bevroren bovenleidingen liepen twee pogingen om de trein aan een andere trein te koppelen, op niets uit. Vertraging: een half uur. Gisteren werden tussen 7.00 en 17.00 uur bussen ingezet omdat door een defecte bovenleiding over vijftien kilometer afstand treinverkeer tussen Zwolle en Mariënberg niet mogelijk was.

De afgelopen week maakt duidelijk dat busondernemingen wel varen bij de treinvertragingen. Ontheemde treinreizigers worden bij 'grote calamiteiten' overgedragen aan vervoersbedrijven die per beschikbaar gestelde bus worden betaald. De NS hebben daarvoor contracten afgesloten met streekvervoerbedrijven.

Een woordvoerder van NS Reizigers Noordoost: “Het is vaak een probleem om à la minute bussen te regelen. Bedrijven moeten ze maar net voorradig hebben. Dat was maandag bij de bommelding geen probleem, maar gisterochtend bij die defecte bovenleiding wel. Pas bij de derde busmaatschappij bleken genoeg bussen aanwezig.”

Een landelijk woordvoerder van de NS legt uit dat in elke regio verschillende afspraken worden gemaakt. “De leiding ter plekke heeft beter inzicht in de duur van het oponthoud en het aantal gedupeerde reizigers. Zij stellen snel de diagnose, zoals de tijd die nodig is om de schade te herstellen. Aan de hand daarvan wordt besloten of een busbedrijf wordt ingeschakeld.”

De meeste gedupeerden reageren gelaten op de dagelijkse vertragingen. Reizigers die over het perron rennen om alsnog een aansluitende trein te halen, zijn vertrouwde beelden geworden. In wachthokjes sluiten forenzen weddenschappen af op het exacte aantal minuten vertraging van hun trein. In een trein op Den Haag CS wordt een reiziger ongeduldig door het vertraagde vertrek. Na tien minuten wachten slaat de man op de bank alsof het zijn paard is: “Nou schiet eens op, joh.”