Rotterdam wil beperkt vliegveld handhaven

ROTTERDAM, 9 FEBR. De Rotterdamse gemeenteraad stemt in met het behoud van vliegveld Zestienhoven. Gisteravond gaf de raad aan het college van B en W toestemming om onder strenge beperkingen met het rijk en de exploitant Schiphol te onderhandelen over het voortbestaan van Zestienhoven.

Volgens het besluit van de gemeenteraad worden nachtvluchten en sport-, les- en reclamevluchten in de toekomst geweerd. Bovendien wordt het aantal vliegbewegingen aan een maximum van 20.000 per jaar gebonden. Alleen vliegtuigen met een startgewicht van zes ton of meer mogen Zestienhoven aandoen.

Van de coalitiepartijen wees alleen GroenLinks handhaving van Zestienhoven als 'zakenvliegveld' af. PvdA, D66, CDA en VVD konden zich vinden in het collegevoorstel. Wel riepen PvdA en D66 het college op in de onderhandelingen met exploitant Schiphol vast te houden aan de afgesproken voorwaarden.

Volgens de D66-fractie, waarvan het standpunt lang onduidelijk bleef, is de huidige oplossing slechts van tijdelijke aard. “Het vliegveld op deze plaats blijft een planologische blunder. Ooit moet het weg. Het college dient de mogelijkheid van een vliegveld ten zuiden van Rotterdam, en dan bij voorkeur op de Maasvlakte, te blijven onderzoeken”, aldus woordvoerder Scherpenzeel. Dat de Rotterdamse gemeenteraad heeft ingestemd met het collegevoorstel betekent niet dat de onzekerheid over het voortbestaan van het vliegveld voorbij is. Rotterdam moet nu met de directie van Schiphol, dat Rotterdam Airport sinds 1990 beheert, in onderhandeling over een nieuw contract. Dat is dit jaar formeel al verlopen. Ook moet Rotterdam nog overleggen met minister Jorritsma.

Een woordvoerster van Schiphol zei donderdagavond dat Schiphol bereid is te praten over een verlenging van het contract tot 1997. “Onderhandelen over een nieuwe inhoud zal pas na die tijd kunnen gebeuren.” Schiphol liet ook doorschemeren dat de randvoorwaarde van 20.000 vliegbewegingen per jaar op Rotterdam Airport, als knellend wordt ervaren.