Reorganisatie drukt resultaat van Unilever

ROTTERDAM, 9 FEBR. Unilever heeft 626 miljoen gulden gereserveerd voor de reorganisatie van de Europese voedingsmiddelenactiviteiten en een deel van het Amerikaanse wasmiddelenbedrijf. De reorganisatiekosten hebben het resultaat over het vierde kwartaal van 1995 fors gedrukt.

Dat heeft Unilever, producent van onder meer voeding, wasmiddelen en cosmetica, gisteren bekendgemaakt. Unilever, dat over twee weken de jaarcijfers publiceert, zegt dat voor de sanering van de bedrijven in Europa 351 miljoen gulden is uitgetrokken. Het Nederlands-Britse concern is bezig met een aantal herstructureringsprojecten in zijn voedingsmiddelenbedrijven in Europa. Net als andere producenten van voedingsmiddelen heeft Unilever in Europa en de VS te maken met stagnerende vraag bij consumenten. Het concern zet al enkele jaren miljarden opzij voor reorganisaties, zoals samenvoeging van fabrieken en vermindering van het personeelsbestand, die ertoe moeten leiden dat de winstgevendheid van bedrijven in deze regio's op peil blijft.

Details over de laatste saneringsronde wil Unilever nog niet geven. Vorig jaar kondigde het concern de reorganisatie aan van de vleesgroep in Oss (Unox). Ook heeft het bedrijf plannen om de margarinesector te reorganiseren. Over saneringen bij zijn Amerikaanse wasmiddelenonderneming Lever Brothers in St. Louis (Missouri) gaf Unilever gisteren al wel duidelijkheid. Daar schrapt het concern 225 arbeidsplaatsen. Of er gedwongen ontslagen vallen, zegt Unilever nog niet te weten.

De waspoederproduktie in het Amerikaanse St. Louis verplaatst Lever Brothers naar Cartersville in Georgia, waar een nieuwe fabriek staat. Lever blijft in St. Louis nog wel afwasmiddelen en wasverzachters produceren. De last voor deze ingreep bedraagt 173 miljoen. Anderhalf jaar geleden pleegde Unilever ook een ingreep in zijn Amerikaanse wasmiddelenproduktie en schrapte toen duizend van de vierduizend banen.

De nieuwe herstructureringskosten kunnen de nettowinst over het vierde kwartaal aanzienlijk lager doen uitkomen dan in 1994 en daarmee ook die over heel 1995. Over de eerste negen maanden van 1995 boekte Unilever een 3 procent lagere winst (3,04 miljard gulden). Oorzaken: ondermeer wisselkoerseffecten en stagnerende consumentenmarkten in Europa. Voor heel 1995 zei Unilever-topman Tabaksblat bovendien te verwachten dat de omstandigheden voor Unilever niet belangrijk zouden veranderen.