Marinus Boezem

T/m 3 mrt. RAMgalerie, Hoornbrekersstraat 8, Rotterdam. Wo t/m zo 13-18u. Prijzen ƒ 4.000,- tot ƒ 14.000,-

Door de glazen schuifdeuren ziet de expositieruimte van RAMgalerie er nogal leeg uit. Alleen enkele platte granieten stenen liggen als eilandjes verspreid over de grond. Wandelend door de installatie ontdek je pas de bedoelingen van de kunstenaar Marinus Boezem.

In het gladde oppervlak van de cirkelvormige stenen zijn als bij een grafzerk plechtige Latijnse namen gebeiteld: Fagus sylvatica (beuk), Betula pendula (ruwe berk), Acer pseudoplatanus (gewone esdoorn). Door deze namen veranderen de eilandjes plotseling in bomen die met de witte pilaren van de expositieruimte een virtueel bos vormen. Tien kleine ronde, goudgeel geschilderde panelen aan de wand corresponderen met de stenen. Op deze 'ikonen', zoals Boezem ze noemt, zijn naïef-nauwkeurig geschilderde takjes, bladeren en vruchten van de betreffende bomen. Grafstenen en ikonen vormen samen het kunstwerk - fossiel en nieuw begin in één.

Deze installatie, getiteld Arbores, sluit aan bij ander werk van Boezem dat de plattegrond van de gotische kathedraal van Reims als uitgangspunt heeft. Hij hakte deze plattegrond niet alleen in een basaltsteen, maar plantte in de polder bij Almere ook een woud van bomen in de vorm van de kathedraal. Bij RAMgalerie exposeerde Boezem eerder plattegronden uitgevoerd met glazen en met vogelzaad. Zonder directe verwijzing naar een kerk, roept het verstilde karakter van Arbores op tot meditatie over groei, bloei en verval en de vergankelijkheid van het leven.

Boezem (1934) behoort tot de generatie kunstenaars die in de jaren zestig de kunst 'op losse schroeven' zette. Zijn bijdrage aan de gelijknamige tentoonstelling die in 1969 in het Amsterdamse Stedelijk Museum werd gehouden, bestond uit witte lakens die uit de ramen wapperden. Ideeën en houdingen waren toen belangrijker dan het produceren van verkoopbare kunstobjecten. Inmiddels is er wel het een en ander veranderd, maar nog steeds speelt in het werk van Boezem het conceptuele, immateriële een belangrijke rol.

    • Din Pieters