Koen Vermeule

T/m 25 feb. Art & Project, Nieuwesluizerweg 42 (inrit Waardweg), Slootdorp. Vr t/m zo 12-17u. Prijzen ƒ 1.250,- tot ƒ 10.875,-

Voor zijn nieuwe schilderijen en tekeningen koos Koen Vermeule (1965) een thema dicht bij huis: het uitzicht vanuit zijn woonkamer op een speelplaats voor zijn deur. Met brede penseelstreken en warme kleuren schildert hij het plein, het lage hekje dat begroeid is met rozestruiken en de ronde betonnen zandbak daarachter. Bij Vermeule verandert dit banale motief van een verlaten zandbak in Amsterdam Oud-West, in een geheimzinnige cirkel die zweeft op de grens van abstractie en realisme.

De echte zandbak is enige tijd geleden vervangen door spannender speeltuig voor de Amsterdamse straatjeugd: een poedelbadje met een glibberige aluminium bol waarover water stroomt. Vermeule schilderde en tekende deze bol met en zonder groepjes kinderen. Vooral de houdingen van de jongeren die wat doelloos op en bij de bol rondhangen zijn goed getroffen. Ook uit twee portretten van een jongen in standaard outfit - baseball-pet, jack, sportschoenen - zittend op een tafeltje, blijkt waar Vermeules grootste kracht ligt. Hij transformeert een herkenbaar eigentijdse figuur tot een beeld met een meer algemene betekenis. In dit geval de eenzaamheid die uit de afwachtende, rusteloze houding van de jongen spreekt.

Vermeule schildert niet alleen naar foto's, maar ook naar bekende voorbeelden uit de kunstgeschiedenis. Zijn beeldrepertoire loopt uiteen van Richard Krajicek die gestruikeld is op de tennisbaan, vechtende judoka's (Vermeule heeft zelf de zwarte band) en figuren uit de film The Wizard of Oz, tot de gedode matador van Manet.

Net als bij Boezem en Cox zie ik bij Vermeule ook belangstelling voor religieus getinte thema's: op een klein schilderijtje is een paar zegenende handen afgebeeld.

    • Din Pieters