Dit bod dekt alle pakketten die KNVB in aanbieding heeft; Top Wegener Arcade slaapt nog prima

APELDOORN, 9 FEBR. In het hoofdkantoor van Wegener Arcade in Apeldoorn zitten de twee hoofdrolspelers Peter Appeldoorn (57) en Herman Heinsbroek (45) vol zelfvertrouwen. Morgen wordt naar alle waarschijnlijkheid bekend wie de voetbalwedstrijden van de KNVB mag uitzenden. De heren slapen nog prima. De voetbalbond weet natuurlijk ook wel dat overal elders in Europa de rechten al in handen zijn van de commerciële omroepen. En zij hebben 'uiteraard' een interessant bod gedaan.

“Het zou eigenlijk te triest voor woorden zijn als het voetbal weer naar de publieke zenders gaat”, zegt Heinsbroek. “Dan is het toch de belastingbetaler die het geld op tafel moet leggen, terwijl anders het bedrijfsleven over de brug komt”. Hun gebrek aan ervaring met het uitzenden van voetbalwedstrijden kan volgens Heinsbroek voor de KNVB geen struikelblok te zijn. “Ik kan mij voorstellen dat als wij de voetbalrechten krijgen, een Mart Smeets of een Kees Jansma op de markt komt”, zegt Heinsbroek. “En ervaring kun je kopen”, weet Appeldoorn.

Appeldoorn - met stropdas - is de courantier die van Wegener een van de grootste uitgevers van regionale kranten maakte. Heinsbroek - nadrukkelijk zonder stropdas - is de man die op 26-jarige leeftijd de diplomatieke dienst verliet om vier jaar later aan het hoofd te staan van het mediabedrijf Arcade dat behalve vijfenzeventig muziekwinkels en een platenmaatschappij ook een aantal radiozenders en de televisiezenders The Music Factory en TV 10 Gold exploiteert. Begin dit jaar fuseerde Arcade met Wegener. In zijn verlangen om met voetbalwedstrijden TV 10 Gold op te frissen - tot nu toe zendt het aan een stuk oude series als Colditz en Onedin Line uit - heeft Heinsbroek in bestuursvoorzitter Peter Appeldoorn een medestander gevonden. Met dubbele slagkracht kan Wegener Arcade nu de televisiemarkt bewerken. “Wij noemden onszelf altijd wel multi-mediaal”, zegt Appeldoorn, “maar in radio- en tv-land hadden we nog nooit een poot aan de grond gekregen”.

Volgens berichten in de Volkskrant zou Wegener Arcade een bod van 140 miljoen gulden hebben uitgebracht op de uitzendrechten van de KNVB-voetbalwedstrijden. In het kantoor in Apeldoorn geven ze geen krimp. Afspraak is afspraak, en zolang de onderhandelingen met de KNVB niet zijn afgerond worden er geen mededelingen gedaan. Maar de glasharde ontkenning die het bedrijf aanvankelijk liet horen, blijft achterwege. Wegener Arcade heeft in tweede instantie inderdaad nog “een gewijzigd en verbeterd bod” naar de KNVB gestuurd.

Het vermeende bedrag van 140 miljoen gulden ligt enkele tientallen miljoenen gulden hoger dan het gezamenlijke bod van de NOS, de Holland Media Groep (RTL en Veronica) en de zender voor betaaltelevisie Filmnet. Dit bod dekt alle pakketten die de KNVB in de aanbieding heeft. De NOS opteert voor 'het grotere werk' als de eredivisie en de thuiswedstrijden van het Nederlandse elftal. Filmnet wil KNVB-wedstrijden exclusief live uitzenden. Om die wedstrijden te kunnen ontvangen moet de kijker dan wel een abonnement op Filmnet nemen.

Volgens Heinsbroek is een zender voor betaaltelevisie alleen interessant als er films op worden vertoond die vers uit de bioscoop komen of voor grote sportevenementen, zoals bijvoorbeeld belangrijke voetbalwedstrijden. Zelf beschikt Wegener Arcade niet over faciliteiten voor betaaltelevisie. Op de vraag of Wegener Arcade met Filmnet-concurrent Teleselect (een joint-venture van Philips en KPN) een gecombineerd bod heeft uitgebracht, weigeren de heren in te gaan. Ook Teleselect zelf wil een dergelijke overeenkomst “nochbevestigen, noch ontkennen”.

Mocht het morgen onverhoopt toch mislopen en de voetbalrechten gaan naar een ander, zijn Appeldoorn en Heinsbroek ervan overtuigd dat hun televisiezenders gaan doorbreken. “Om de aandacht op TV 10 Gold te vestigen kunnen we ook gewoon af en toe een grote voetbalwedstrijd kopen”. De zender gaat verder speelfilms en nieuwe mini-series vertonen en de toevoeging 'Gold' komt te vervallen. Het karaktiseert de zender onbedoeld als stoffig en belegen. “Zo gaan die dingen”, zegt Heinsbroek. “Als je op een plaat 'klassieke muziek' zet, verkoopt hij niet. Zet je er 'romantische sfeermuziek' op, dan vliegen ze weg.”

Het voordeel van de overname is volgens de heren van Wegener Arcade 'gigantisch'. Heinsbroek: “Bedenk eens wat bladen kunnen betekenen voor radio en tv.” Appeldoorn: “Wij hebben het jeugdblad Primeur met een oplage van 400.000. Dat heeft precies dezelfde doelgroep als The Music Factory. Daar kun je in de promotionele sfeer voordeel uittrekken.” Zo is het volgens de twee niet ondenkbaar dat het jeugdblad in de vijfenzeventig Music Stores van Arcade komt te liggen. En omgekeerd: Waarom zou je in een krantenkiosk geen cd's uit de Arcade-stal verkopen? “Probeer winkels voor nieuwe media te maken”, zegt Appeldoorn. “En vraag me nu niet hoe, want daar moeten we nog goed over nadenken. Maar de mogelijkheden voor samenwerking zijn enorm.”

Wegener Arcade zoekt naar verbindingen tussen krant en televisie en telefoon en personal computer. Een voorbeeld van een link tussen krant en telefoon. Een filmrecensie in de krant wordt voorzien van een code. Is de lezer geïnteresseerd dan noteert hij dit getal en tegen de tijd dat hij naar de bioscoop wil, belt hij met een speciaal nummer, geeft de code en krijgt de filmrecensie automatisch voorgelezen.

Pag.15: Combinatie stort zich ook op regionale TV

Voor de link met de computer neemt Wegener Arcade voor twintig procent deel aan Planet Internet van KPN Multimedia dat toegang tot het mondiale computernetwerk Internet biedt. Zelf hebben ze het bedrijfsonderdeel Wegener Internet Nederland opgericht en is Maurice de Hond - “hij rookt, drinkt en slaapt nooit” - aangetrokken als directeur informatietechnologie en nieuwe media. “Dag en nacht scant hij de wereld af. Wat zijn de mooie plekken op het computernetwerk? Wie zitten erachter? En kunnen we daarmee samenwerken?”

Intussen bereidt Wegener Arcade zich ook voor op commerciële regionale televisie. Arcade is al bekend met televisie en Wegener weet waar je regionaal nieuws moet halen. Appeldoorn: “In dit bedrijf werken zevenhonderd dagbladjournalisten. Aan know how is dat geen sinecure. De informatie die zij dagelijks produceren, die moet je vasthouden.” Dat betekent volgens Appeldoorn niet onmiddellijk dat de schrijvende journalist ook opeens voor radio of televisie moet gaan werken. Wel is het goed denkbaar dat een dagbladjournalist een bericht maakt dat de radio- of televisiejournalist dan weer gebruikt voor de eigen nieuwsuitzending.

Appeldoorn hoopt er nog steeds op dat Wegener Arcade kan samenwerken met de al bestaande regionale omroepen. Maar de NOS heeft haar eigen plannen en wil in september op Nederland 2 beginnen met de zogenoemde 'regionale vensters'. Van half acht tot acht uur is dan nieuws uit de regio op de landelijke zender te zien. Maar Arcade Wegener zet de eigen commerciële regionale zender hoe dan ook door. “De tijd zal dan leren of de markt groot genoeg is voor twee van die zenders.”

De concurrentiestrijd op het gebied van regionale televisie zal zich overigens vooral afspelen tussen de publieke omroepen en de commerciëlen. De uitgevers die zijn verenigd in de Nederlandse Dagblad Pers (NDP) spreken gezamenlijk over de exploitatie van regionale televisie. De kaart van Nederland hebben ze onderling al verdeeld.

Maar het nieuwe multimediabedrijf Wegener Arcade rekent heel Europa tot zijn markt. “Dat internationale aspect wordt nog wel eens vergeten”, zegt Appeldoorn. “Maar met kantoren van Spanje tot Scandinavië heeft Arcade veel ervaring en mensen in het buitenland.” In het jaarverslag van twee jaar geleden kondigde Appeldoorn al aan dat Wegener zich langzamerhand ook op de buitenlandse markt moest gaan richten. “Maar dat is heel moeilijk als je die markt niet goed kent”, zegt Appeldoorn. “Van de grond af aan te beginnen, kost per definitie veel geld. Je kent de mensen, de cultuur en de wetgeving niet. Arcade heeft al wel een infrastructuur in het buitenland. Dan wordt het een overzichtelijk bedrag.”

Opmerkelijk bij de overname is dat beide hoofdrolspelers formeel de touwtjes uit handen zullen geven en verder als 'adviseur' van het bestuur van Wegener Arcade door het leven zullen gaan. Appeldoorn gaat het “integratieproces” tussen beide bedrijven vormgeven, terwijl Heinsbroek als president-directeur van dochter Arcade Entertainment “dicht bij de produkten” wil staan. Maar ze zijn niet bang dat hun adviezen ongelezen in een la verdwijnen. Daar zijn ze de types niet naar.

Dan zegt Appeldoorn opeens: “Weet je wat ik me nu bedenk? Wat ook interessant is aan onze samenwerking? Als er op televisie veel gezapt wordt, dan hebben de dagbladen daar natuurlijk weer belang bij...”

    • Monique Snoeijen
    • Jaco Alberts