Waarschuwing tegen reclame nieuwe Euro

DEN HAAG, 8 FEBR. De Consumentenbond denkt dat groots opgezette reclamecampagnes om bij de burgers vertrouwen te wekken in de Euro, de nieuwe Europese munt, een averechts effect zullen hebben. Consumenten en burgers moeten overtuigd worden door eerlijke informatie, een open debat en niet op grond van “gemakzuchtige reclame”.

Dat zei directeur D. Westendorp van de Consumentenbond donderdag bij de opening van het nieuwe kantoor van de organisatie in Den Haag.

Het noodzakelijke maatschappelijk draagvlak voor de Euro is er op dit moment nog niet, aldus Westendorp.

Het plan van de Europese politiek om dat draagvlak te creëren door reclame, is volgens Westendorp onverstandig. “Ik vrees ten zeerste dat daarmee een tegenovergesteld effect bereikt wordt. De mondige Europese burger kijkt daar dwars doorheen.”

De Consumentenbond vindt dat de invoering van de Euro met de grootst mogelijke zorgvuldigheid moet gebeuren. De risico's doen zich volgens Westedorp vooral voor bij mensen die in financiële problemen zitten en bij groepen die ook nu al een achterstand hebben bij het gebruik maken van het moderne betalingsverkeer, zoals ouderen. “Banken en overheid hebben de verantwoordelijkheid dat dergelijke groepen niet in de problemen komen. Wij zullen hen daaraan houden”, aldus Westendorp.

De Consumentenbond stelt een aantal voorwaarden aan de invoering van de Euro. Consumenten moeten de tijd krijgen om hun geld om te wisselen en die omwisseling mag niets kosten.

Er moet zekerheid komen dat mensen voor hun dagelijkse boodschappen niet meer geld kwijt zijn door allerlei afrondingen naar boven.

Toekomstige financiële verplichtingen en aanspraken, zoals verzekeringen, pensioenen, spaargelden mogen niet worden aangetast, vindt de Consumentenbond. (ANP)