Voorkeur Films

BABE (Een buitengewone big)Door Chris Noonan geregisseerde Australische fabel met echte, sprekende dieren, naar een kinderboek van Dick King-Smith over een uitverkoren varkentje dat de ambitie heeft een herdershond te zijn. Een absurde, maar goed doordachte en idyllische ogende onderneming. In 77 theaters.

LE BUTTANE Low-budget-film in zwart-wit van Aurelio Grimaldi schetst in losse taferelen liefde en liefdeloosheid in de arbeidspraktijk van een aantal hoeren uit Palermo. Niet-moralistische film in de trant van Pasolini's vroege werk, wekt controversiële waardering. Amersfoort, Onze Lieve Vrouwe; Den Helder, Zevenskoop.

KIDS Vierentwintig uur uit het leven van een handvol teenagers tijdens de hondsdagen in New York, door de als speelfilmregisseur debuterende Larry Clark in documentaire stijl vastgelegd, als portret van een lost generation. Een mengeling van onbevooroordeeld observeren en vaderlijke bezorgdheid, maar ook met gevoel voor humor en romantiek. In 16 theaters.

ONCE WERE WARRIORS Geassimileerde Maori's in Nieuw-Zeelandse betonwijk horen bij blanke noch eigen cultuur en vertalen ongenoegen in alcoholisme en mishandeling van vrouwen en kinderen. Attractiviteit van gewelddadigheid en tederheid van Lee Tamahori's debuutfilm stemmen ongemakkelijk. Arnhem, Filmhuis; Den Burg, Cinema Texel.

THE REMAINS OF THE DAY Met flair en zwier en gesteund door de meer dan voortreffelijk spelende Anthony Hopkins en Emma Thompson verfilmde James Ivory Kazhuo Ishiguro's roman 'The Remains of the Day': over een butler die zich in de jaren dertig zo volmaakt als butler heeft opgesteld dat hij in 1958 nog steeds niet weet hoe hij moet leven. Delft, Filmhuis (zo.).

SMOK EEen kettingrokende Harvey Keitel is de ideale hoofdpersoon van de complexe maar gemoedelijke film die schrijver Paul Auster en regisseur Wayne Wang maakten over de habitués van een sigarenzaak in Brooklyn. Het pad van Keitel wordt onder meer gekruist door een romancier met writer's block (William Hurt), een zwarte puber in moeilijkheden (Harold Perrineau Jr.) en een aandoenlijke garagehouder met een lijk in de kast (Forest Whitaker). In 12 theaters.

UNDERGROUND Horen en zien vergaat de kijker in Emir Kusturica's zinderende en bijna drie uur durende 'fantasmagorie' over oorlog en communisme; een zwart-humoristische Apocalypse Now van de Joegoslavische oorlog die in Cannes terecht werd onderscheiden met de Gouden Palm. Amsterdam, Cinecenter en Kriterion; Utrecht, Springhaver 2; Arnhem, Filmhuis.

THE USUAL SUSPECTS Ingenieuze misdaadfilm van Bryan Singer en scenarist Christopher McQuarrie over vijf elkaar volstrekt onbekende criminelen, die gezamenlijk in voorarrest, verdacht van een overval, een wraakoefening beramen om de Newyorkse politie in diskrediet te brengen. Een complexe thriller, met een aan The Killing ontleende structuur, zonder franje, bijna stug en van een weemoedig soort mannenromantiek. In 25 theaters.

ZUSJE In het verrassende speelfilmdebuut van onder meer Robert Jan Westdijk (regie) en Kim van Kooten (hoofdrol) achtervolgt een geobsedeerde jongen zijn zusje met een Video-8-camera ter opheldering van een jeugdgeheim. De kijker danst mee met de camera en krijgt behalve het verslag van een haat-liefdeverhouding ook een humoristisch beeld van een groepje twintigers in de jaren negentig. In 15 theaters.

EN VERDER Daders (Amsterdam, Rialto 2); The American President (24 theaters), The Bridges of Madison County (21 theaters), A Bronx Tale (Winterswijk), Clerks (Groningen), Clockers (6 theaters), Doornroosje (Reuver, Venray, Voorschoten, Wageningen), Forget Paris (Hoorn), GoldenEye (77 theaters), Lang leve de koningin (12 theaters), Il postino (9 theaters), Pulp Fiction (Amsterdam), Tot ziens (Wageningen).