Rebel, olifantspotter en hasj-roker op Internet

NEW YORK, 8 FEBR. 'Against All Odds' lanceerde vandaag het project '24 Uur in Cyberspace', het grootste on-linespektakel aller tijden. Vanaf lokaties over de hele wereld zijn leuke, rare en in elk geval bijzondere Internetgebruikers te zien.

De gebeurtenis, die uiteraard te volgen is via Internet (http://www.cyber24.com) wordt medegeorganiseerd en gesponsord door Sun Microsystems, Kodak en Adobe. “Ons project gaat niet over hoe geweldig technologie is maar over hoe menselijk cyberspace is”, zegt Tom Melcher van Against All Odds. “We willen laten zien hoe technologie en cyberspace de levens van mensen kunnen veranderen.”

Alles heeft plaats op één dag. De ongeveer duizend fotografen schieten hun digitale plaatjes, sturen ze in naar San Francisco en daar zitten tachtig mensen materiaal te verwerken en op het Web te zetten. Het audiogedeelte wordt ook door de fotografen gedaan. In Mexico zijn Zapatista-rebellen die Internet gebruiken en in Maleisië zijn er olifant-spotters met Internet.

24 Uur in Cyberspace, dat in elk geval 5 miljoen dollar kost, wordt door de deelnemende bedrijven gezien als een researchproject zonder veiligheidswaarborgen. Terwijl er voortdurend nieuwe materiaal wordt ingevoerd zijn er ook voortdurend nieuwe surfers over gehele wereld die aanklikken op de Weblokatie.

Uiteraard is ook Nederland niet vergeten. De keuze van de organisatoren is gevallen op twee bijzondere Internetgebruikers in Amsterdam. 'Romeo' is de eerste mannelijke prostitué die via Internet klanten werft. Daarnaast is er in Amsterdam een cyberkoffieshop voor Internetgebruikers die graag een jointje willen roken tijdens het surfen. Ook dat is uniek in de wereld. Het materiaal van 24 Uur in Cyberspace is vanaf eind maart in z'n geheel via het Internet te bekijken.

    • Lucas Ligtenberg