Divisie Verkeer Siemens werkt fors verlies weg

ROTTERDAM, 8 FEBR. De divisie Verkeerstechniek van het Duitse elektronicaconcern Siemens zal het komende jaar quitte spelen en binnen twee jaar weer winst maken.

Deze verwachting sprak bestuursvoorzitter Wolfram O. Martinsen gisteren uit in Den Haag. In het afgelopen boekjaar werd nog een verlies geleden van 128 miljoen D-mark. Siemens Verkeerstechniek is wereldwijd een van de toonaangevende producenten van treinen en elektrotechnisch materiaal voor railtransport.

Het verlies van vorig jaar, het eerste in de geschiedenis van dit bedrijfsonderdeel, is vooral het gevolg van een ingrijpende herstructurering waarmee 140 miljoen mark was gemoeid.

Door de verscherpte internationale concurrentie staan de prijzen onder druk. De afgelopen tien jaar daalden die met 40 procent. De orderportefeuille is vorig jaar met 8 procent toegenomen tot 5,9 miljard mark en de omzet met 6 procent tot 4,6 miljard mark.

De Nederlandse Spoorwegen hebben in september 1995 voor in totaal 250 miljoen gulden zes hoge-snelheidstreinen besteld van het allernieuwste type ICE 2.2. De Duitse spoorwegen (DB) hebben voor een bedrag van 2 miljard mark orders geplaatst voor locomotieven en treinstellen. Siemens kreeg ook opdrachten uit Tsjechië, Hongarije, Denemarken, Noorwegen, Portugal, Griekenland en Noord-Amerika.

Om te kunnen blijven concurreren op de wereldmarkt, doet Siemens mee aan het ontwikkelen van nieuwe technologieën. Zo werkt het bedrijf aan geavanceerde railsystemen in Taiwan samen met Daewoo en in Japan samen met Mitsui. Door innovaties zijn de produktiekosten van de nieuwe generatie ICE-treinen teruggebracht van 100.000 tot ongeveer 70.000 mark per zitplaats, terwijl deze treinen sneller zijn en minder energie gebruiken.

Siemens kijkt met meer dan gewone belangstelling naar de Aziatische markt. Vooral China, met ongeveer dertig steden met meer dan een miljoen inwoners, is volgens Martinsen een enorme markt voor het personenvervoer. In de snel groeiende steden Shanghai en Guangzhou is Siemens Verkeerstechniek al bezig een metro aan te leggen. Siemens wacht verder met spanning op een beslissing van de Amerikaanse spoorwegmaatschappij Amtrak, eind van deze maand, over de levering van hoge-snelheidstreinen voor de lijn Washington-New York-Boston. Siemens maakt deel uit van een van de twee consortia die een goede kans maken op deze order.