MCA opent filmpretpark met dinosaurussen in Japan

TOKIO, 7 FEBR. De dinosaurussen van Steven Spielberg gaan in Japan de concurrentie aan met Mickey Mouse. Tokio Disney Land, het populairste pretpark in Japan, krijgt een tegenhanger in Osaka van de Amerikaanse filmmaatschappij MCA, producent van ondermeer 'Jurassic Park' en 'Back to the Future'.

“De Japanse consument heeft een uitstekende waardering voor Amerikaanse film, televisie en muziek”, zo verklaart Ron Meyer, president van MCA, de beweegredenen van zijn bedrijf. 'Universal Studio's Japan', zoals het park voorlopig heet, moet in 2001 gereed zijn en per jaar 8 miljoen bezoekers gaan trekken. Daarmee wil het direct half zo groot zijn als Tokio Disney Land dat per jaar ruim 15 miljoen Japanners trekt.

MCA oogt op 20 procent van de huidige markt. In totaal bezoeken zo'n 40 miljoen Japanners, eenderde van de bevolking, 3,3 maal per jaar een pretpark, aldus het Vrijetijds Ontwikkelingscentrum. Daarmee is het pretpark veel populairder dan een duik in zee, waar slechts een kwart van de bevolking zich ooit aan waagt. Maar het komt nog ver na bijvoorbeeld de karaoke, het meezingen met een instrumentale uitvoering van populaire liedjes. De helft van de Japanse bevolking, ruim 60 miljoen mensen, zingt 10 maal per jaar zijn hart uit in een van de vele karaokebars.

    • Hans van der Lugt