Rotterdam moet kosten rederijen sterk verlagen

ROTTERDAM, 6 FEBR. De kosten voor rederijen en schepen (overslag, loodsen, havengeld) die de Rotterdamse haven aandoen zullen de komende jaren met ongeveer 10 procent omlaag moeten wil Rotterdam een blijvende voorsprong kunnen behouden op zijn concurrenten.

Tot die conclusie kwam de hoofddirecteur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam Willem Scholten tijdens een bijeenkomst van de Deense containerrederij Maersk. De Deens rederij vierde de maidentrip van het grootste containerschip ter wereld, de Regina Maersk, dat gisteren afmeerde aan de Delta-terminal van ECT op de Maasvlakte.

Er is echter maar een kleinigheid voor nodig om de toorn van de reder te wekken. Dat bleek afgelopen zaterdag in Hamburg waar de Regina Maersk bij het overslaan van 800 containers werd geconfronteerd met een 'stiptheidsactie' van het walpersoneel omdat Maersk in Hamburg gebruik maakt van de diensten van het Rotterdamse sleepvaartbedrijf van Ton Kooren. Kooren heeft met de inzet van vier sleepboten in de Hamburgse haven een tarievenslag ontketend met zijn Duitse concurrenten, die na de komst van Kooren al 25 procent met hun prijzen omlaag zijn gegaan. Maersk heeft Hamburg, na Rotterdam de tweede containerhaven van Europa, gedreigd deze haven in de toekomst te zullen boycotten wanneer zich nieuwe 'ongeregeldheden' voordoen.

Vol beladen kan de Regina Maersk vanwege zijn diepgang niet eens de Elbe op. Het schip heeft een hoogte van 14 meter, een breedte van 48 meter en neemt 318 meter kaderuimte in beslag, iets meer dan de lengte van een gekantelde Eifeltoren. Rotterdam kan door de Eurogeul schepen ontvangen tot een diepgang van 34 meter.

“Daarom zijn er maar enkele havens ter wereld die dergelijke kolossen goed kunnen bedienen”, zegt Scholten, die enkele jaren geleden dacht dat de grens met 5000 TEU-schepen wel bereikt was. Maar de Regina Maersk heeft een capaciteit van 6000 TEU (6000 containers van twintigvoet) en heeft een bemanning (mannen en vrouwen) van slechts 13 personen. De Deense rederij wil in de toekomst nog een aantal zusterschepen van dit mammoet-containerschip in de vaart nemen.

Maersk loopt daarmee vooruit op een volledige samenwerking met het Amerikaanse Sea Land (de grootste containerrederij). Maersk-Sea Land wordt verreweg de grootste combinatie in deze branche.