Mercedes-Benz boekt met vrachtwagens sinds jaren weer winst

AMSTERDAM, 6 FEBR. Mercedes-Benz heeft vorig jaar voor het eerst sinds jaren wereldwijd in zijn vrachtwagendivisie weer winst gemaakt. “Na vele moeilijke jaren heeft onze trucksector vorig jaar gelukkig weer een positief resultaat weten te halen”, zei gisteren Bernd Gottschalk, bestuurslid van Mercedes-Benz AG op een bijeenkomst in Amsterdam.

Mercedes is in zijn truckdivisie na de zware verliezen van de afgelopen jaren begonnen met een grootscheeps produktoffensief. Dit jaar komen er zowel bij de bestelauto's als de zware trucks vele nieuwe modellen op de markt. Afgelopen jaar steeg de bedrijfswagenverkoop wereldwijd met 10 procent tot ruim 320.000 stuks.

Het autoconcern denkt de komende jaren zijn omzet te kunnen vergroten tot 100 miljard mark. Vorig jaar was dat 72 miljard mark, waarvan 40 miljard mark aan personenwagens en 32 miljard mark aan bedrijfswagens. De verkoop van personenwagens bleef bij Mercedes vorig jaar met 583.000 stuks op het hoge niveau van het voorafgaande jaar. Een teruglopende afzet in Duitsland als gevolg van modelwisselingen werd gecompenseerd door hogere verkopen in de rest van Europa, Japan en de VS. Buiten Duitsland werden 346.000 Mercedessen verkocht.

Na de harde ingrepen bij de elektronicadivisie AEG en de lucht-en ruimtevaartpoot DASA vormt Mercedes Benz weer de kernactiviteit van het Daimler-Benz-concern. De autodivisie is steeds de grote geldverdiener binnen Daimler geweest, maar volgens Gottschalk zijn ook voor Mercedes de rendementseisen opgeschroefd. “Winst is nu de eerste prioriteit, volume veel minder.” De hoge koers van de Duitse mark heeft Mercedes vorig jaar 1,2 miljard mark gekost, aldus Gottschalk. Hij toonde zich dan ook voorstander van invoering van de euro, de toekomstige Europese munt, ook al omdat nu de Europese concurrentie kan profiteren van de harde koers van de mark.

Mercedes Nederland heeft een goed jaar achter de rug. De onderneming verkocht het afgelopen jaar 10.300 personenwagens, iets meer dan in 1994. Daarmee werden de verwachtingen in een totale markt die met maar 3 procent groeide, overtroffen. Dat zei H. van de Coolwijk, bestuursvoorzitter van Mercedes-Benz Nederland. In de klasse waarin Mercedes opereert, bereikte de Nederlandse vestiging een marktaandeel van 18,6 procent. De omzet kwam uit op bijna 1,2 miljard gulden, bijna 14 procent meer dan in 1994.