Fokker: AIR geen serieuze kandidaat

AMSTERDAM, 6 FEBR. Kringen rondom Fokker ontkennen dat het Europese consortium van vliegtuigbouwers AIR (British Aerospace, Aérospatiale en Alenia) behoort tot de vijf gegadigden waarmee serieus wordt gesproken over een overname. Gisteren werd bekend dat AIR met Fokker praat over overname van het hele of delen van het bedrijf. “AIR is onze grootste concurrent. We zouden wel gek zijn om die in onze keuken te laten kijken”, zo zegt een Fokker-bron.

Woordvoerders van zowel Aérospatiale in Parijs als van British Aerospace hebben bevestigd dat er, via de combinatie AIR, interesse voor Fokker bestaat. “Er is interesse. We bestuderen de situatie bij Fokker, maar we hebben nog geen beslissing genomen”, zegt een woordvoerster van Aérospatiale. Zij wilde niet ingaan op de vraag of de Europese combinatie Fokker in zijn geheel wil overnemen of alleen winstgevende onderdelen. Ook BAe hield zich op de vlakte. “We hebben, via AIR, met Fokker gesproken om te weten te komen hoe het bedrijf ervoor staat. Maar het is alleen nog maar oriënterend”, aldus woordvoerder Ian Woodward. Het Canadese Bombardier heeft zijn belangstelling voor Fokker intussen officieel bevestigd. Sinds gisteren heeft Bombardier een team medewerkers in Amsterdam gestationeerd om de situatie rondom Fokker grondig te onderzoeken. De Canadese onderneming levert via zijn dochterbedrijf Short Brothers in Noord-Ierland vleugels voor de Fokker 70 en de Fokker 100.

De tweede grote gegadigde voor de Fokker-boedel is het Zuidkoreaanse Samsung. Fokker-bestuursvoorzitter B. Van Schaik zei gisteren op de luchtvaartshow in Singapore dat ook met Taiwan Aerospace gesprekken worden gevoerd. Maar volgens goede bronnen staan op dit moment alleen Bombardier en Samsung op de short list van serieuze overnamekandidaten. Over de identiteit van de overige gegadigden wil Fokker geen mededeling doen.

De potentiële gegadigden voor Fokker hebben volgens het bedrijf tot nu toe niet te kennen gegeven dat zij een bod op de aan de beurs genoteerde aandelen of obligaties Fokker overwegen. De interesse beperkt zich thans tot de dochtervennootschappen of hun activiteiten. Op basis van de verstrekte gegevens door de kandidaten heeft Fokker een eerste selectie gemaakt. Daarnaast wordt nog een beperkt aantal potentiële kandidaten benaderd onder leiding van ABN Amro Hoare Govett.

Er moet volgens Fokker rekening mee worden gehouden dat ook in geval van voortzetting van alle bedrijfsactiviteiten een drastische kostenvermindering, waaronder lagere personeelskosten, onvermijdelijk zal zijn. Een verdere afwaardering van de activa zal, naast de andere consequenties van de surséances, leiden tot een toeneming van het negatieve eigen vermogen.

Naast de mogelijkheid van een overneming door een buitenlandse vliegtuigbouwer studeren Economische Zaken en bestuur en bewindvoerders van Fokker nog steeds serieus de optie om Fokker zelfstandig voort te laten bestaan. Bij de bewindvoerders ligt een plan, opgesteld door een klein Nederlands organisatie adviesbureau, om een doorstart voor Fokker mogelijk te maken.

Dit plan gaat uit van een herkapitalisatie van de vliegtuigbouwer. Voorgesteld wordt een bod op alle uitstaande aandelen te doen. Oude Fokker-aandelen zouden, op basis van de nominale waarde, worden omgewisseld in aandelen van een nieuw Fokker. Ook de vorderingen van Daimler/DASA en drie grote Duitse banken (Deutsche Bank, Dresdner Bank en Commerzbank) zouden in dit concept worden omgezet in participaties in een nieuwe Fokker-onderneming. De Nederlandse overheid zou tevens 'kostenneutraal' als aandeelhouder van de nieuwe NV optreden.

    • Ben Greif