Zes of zeven bedrijven geïnteresseerd in complete overname; Van Schaik: Fokker toont ook in Singapore wil tot overleven

SINGAPORE, 5 FEBR. De beurs Asian Aerospace opent morgen pas officieel haar deuren in Singapore voor luchtvaartbazen en luchtmachtgeneraals uit de hele wereld. Maar vandaag kwam de topattractie alvast langs, rechtstreeks uit Nederland. Zijn naam: Ben van Schaik, veelgeplaagd topman van het in surséance van betaling verkerende Fokker.

Terwijl in het congresgebouw achter Singapore's luchthaven Changi de laatste hand werd gelegd aan de stands van honderden vliegtuigfabrikanten en toeleveranciers aan die branche, wandelde Van Schaik rond theetijd het 'DASA-chalet' binnen. In dit luxueuze, uit glas en hout opgetrokken tijdelijke onderkomen biedt de Duitse moeder deze week onderdak aan haar afgestoten dochter. De Fokker-topman werd er met een welgemeend Gutenmittag binnengehaald.

Van Schaik trok een uur uit om te praten met de luchtvaartspecialisten in de internationale media, verslaggevers van bladen als Aviation Weekly en Flight International. Een background-briefing noemde hij het gesprek, waarin hij uitleg gaf over de afgelopen weken, in een poging te voorkomen dat geruchten en speculaties de verslaggeving bij deze specialisten zou beïnvloeden.

“Het feit dat Fokker hier op deze beurs is vertegenwoordigd”, begon Van Schaik, verwijzend naar de grote stand vol Fokker-modellen en foto's, “is een teken dat Fokker bereid is te overleven. Dat willen we aan onze klanten hier laten zien”. Hij voegde er nog wat positief nieuws aan toe om aan te tonen dat er meer partijen fiducie hebben in Fokkers uithoudingsvermogen: “Van de 75 uitstaande orders zijn er nu 40 in produktie en we hebben tot nu toe nog geen enkele afzegging binnen”, aldus Van Schaik.

Maar snel kwam de topman tot de kern van zijn betoog, het onderdeel ook waarover hij de meeste vragen kreeg: de potentiële kandidaten voor overname van Fokker. “Want alleen doorgaan dat is voor mij geen reëel alternatief, als u het mij eerlijk vraagt. We hebben gewoon een hele sterke, gezonde partner nodig.” Wie dan wel?, wilde het volgepakte chaletzaaltje weten. “Ruwweg zijn er dertig partijen geïnteresseerd in Fokker. Maar er zijn er maar zes of zeven van die groep die het hele bedrijf zouden willen kopen. Met vijf partijen praten we op dit moment serieus. Die gesprekken bevinden zich nog in een beginstadium. Maar iedereen kent de tijdsdruk. Het moet binnen vijf weken klaar zijn”, vertelde Van Schaik. “De namen van die vijf partijen kunt u zelf wel raden, als u deze wereld een beetje kent. Ik ga ze u zeker in dit stadium niet noemen”, voegde hij er aan toe.

Dat laatste gaf meteen na afloop van de bijeenkomst aanleiding tot een stroom van speculaties. Binnen een uur na het gesprek met Van Schaik rolde zelfs een bericht uit de fax in het DASA-chalet waarin Bloomberg Financial News met grote stelligheid meldde dat Van Schaik vier van de vijf gesprekspartners had genoemd: British Aerospace, het Franse Aerospatiale, het Koreaanse Samsung en de Taiwanese overheid. Fokker-woordvoerders konden vervolgens weer druk aan de gang om alles te ontkennen, want Van Schaik had nou net zo heel bewust géén namen genoemd. Aerospatiale bevestigde vanochtend in Parijs dat de partners van Aero Regional International (AIR) de situatie van Fokker bestuderen, maar dat nog geen beslissing is genomen.

Twee uur voordat de Fokker-topman met de internationale luchtvaartpers de laatste ontwikkelingen rond het bedrijf doornam, gaf DASA in de grote zaal van het chalet een eigen persconferentie. Ook daar ging het voornamelijk over de Amsterdamse vliegtuigbouwer. Dr. Ing. Dietrich Russell, sinds oktober vorig jaar verantwoordelijk voor de luchtvaarttak van Daimler-Benz Aerospace, zette de zaken namens het Duitse concern nog eens op een rij en deelde en passant nog even een schopje uit aan de Nederlandse overheid. “In de laatste fase van de gesprekken tussen de aandeelhouders van Fokker hebben wij aangegeven dat we bereid waren een miljard gulden in Fokker te steken, maar alleen als de Nederlandse overheid ook haar deel voor haar rekening zou nemen. Maar de minister was blijkbaar niet klaar om dat deel van de schuld op zich te nemen”, zei Russell.

Ook waren er lieve woorden voor Fokker, bedoeld om enige suggestie over onderlinge ruzie tussen het Duitse moederconcern en de Nederlandse dochtermaatschappij in de kiem te smoren. Zo zei Russell: “DASA wil graag behulpzaam zijn bij het vinden van een oplossing, we willen alle mogelijke hulp en steun geven, maar geen financiële injecties van welke soort ook meer.” Maar toen hem vervolgens werd gevraagd of hij iets verder kon uitwijden over dit vriendelijke aanbod, gooide Russell de deur meteen weer dicht. “Ik voeg niets toe aan wat ik heb gezegd. We zijn er alleen zeer bij gebaat dat Fokker in leven blijft.”

Die levenshoop voor de Nederlandse vliegtuigbouwer zal de komende dagen ongetwijfeld stijgen, al blijft de vraag of er na zes dagen Singapore concrete resultaten kunnen worden gemeld. Feit is wel dat op 45.000 vierkante meter alle topmannen uit de wereldluchtvaart rondlopen. Nergens ter wereld biedt de luchtvaartindustrie momenteel mooiere kansen dan in Azië. In dit werelddeel, waar de economie groeit als kool, biedt niet alleen de civiele luchtvaart groeikansen, ook op militair terrein worden er de komende jaren veel orders verwacht voor toestellen. Fokker, zo realiseert Van Schaik zich ook, kan deze beurs daarom nu goed gebruiken. Als het resultaat oplevert zal Van Schaik dat in ieder geval niet meer live meemaken. Hij vertrekt vanavond weer naar Nederland. “Daar is nog wat werk te doen”, schamperde hij kort voor zijn terugvlucht.

    • Max Christern