Ritsma is de gezondste man van Nederland

INZELL, 5 FEBR. Demonstratief zette kernploegcoach Henk Gemser de dappere verliezer Ids Postma na de tien kilometer een met opzet door de sponsor toegeworpen Aegon-gleufhoed op z'n hoofd. De ijsbanen zijn dit seizoen op de grote schaatstoernooien meer dan ooit een marktplaats voor de commercie. Op de achtergrond van het strijdgewoel bij de schaatsers vechten bedrijven en sponsoren om de gunst van de consument.

Het succes van Rintje Ritsma lijkt ook het succes van zijn persoonlijke hoofdsponsor Sanex. Of eigenlijk het bedrijf Kortman Intradal dat de doucheprodukten onder deze naam op de markt brengt. De dochter van Sara Lee/Douwe Egberts besloot afgelopen zomer de Friese schaatsheld te sponsoren om de naamsbekendheid van Sanex te vergroten. Bij vrouwen tussen de 15 en 35 jaar was die al negentig procent, maar bij mannen in die leeftijdscategorie liet de populariteit nog te wensen over. Daar is inmiddels door toedoen van Rintje Ritsma verandering in gekomen. De metingen van september wezen nog op een 'geholpen' naamsbekendheid van 73 procent, in december was er een stijging waar te nemen naar 84 procent. In december en januari groeide de omzet bovendien liefst met vijftig procent ten opzichte van het vorige jaar. Aldus de sponsor.

Toch is het nog maar de vraag of het bedrijf ook volgend seizoen weer met Rintje Ritsma in zee gaat. “De intentie is aanwezig om verder te gaan”, zegt marketing-directeur Rolf van Woerkom. “Als het éénjarige contract wordt verlengd dan zal het een verbintenis worden tot en met de Olympische Winterspelen in Nagano. We willen eerst de balans opmaken van alle metingen en effecten. Tot op heden is het geïnvesteerde bedrag er nog niet uit. In de zomer zullen wij andere methoden moeten bedenken om onze naamsbekenheid hoog te houden. Wij willen Rintje blijven associëren met de schaatssport. Als hij straks op de surfplank stapt, is dat niet geschikt voor ons.”

Kortman Intradal investeerde een kleine twee miljoen gulden in de Ritsma-campagne. De wereldkampioen kreeg zelf vijf ton. Een bedrag dat voor het grootste deel moest worden gestoken in de begeleidingsploeg en andere onkosten zoals trainingskampen en kleding. Voor ondersteunende reclame-activiteiten werd anderhalf miljoen uitgetrokken. Er moest immers ook nog duidelijk worden gemaakt wat het produkt inhoudt. Dat werd toegelicht in reclamespotjes op tv en andere promotie-activiteiten.

Rondom de schaatswedstrijden liet Kortman zich ook niet onbetuigd. Tijdens het EK in Heerenveen werden elke dag twaalfduizend blauw-witte sjaaltjes uitgedeeld. Aan de ene zijde stond een mededeling van de sponsor, aan de andere zijde de tekst: Rintje kampioen! En dat werd al gauw door de toeschouwers massaal richting de ijsovaal gehouden. Tijdens de WK in Inzell konden de bezoekers die de poort van het stadion passeerden niet om een levensgrote fles heen. De Duitse suppoosten hadden allen ook een sticker met de sponsornaam op hun jacks. Zelfs de dweilmachines waren voorzien met het logo. Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat maakte zich zonder enige terughoudendheid ook deelgenoot van de campagne. Ze liet zich in een blauwwitte-trui fotograferen naast Rintje Ritsma, die ze zegt te adoreren.

Het bedrijf dat de douche-artikelen op de markt brengt, wist vantevoren dat Ritsma op de grote toernooien zich conform de ISU-regels moest onderwerpen aan de sponsor van de KNSB. In samenwerking met Patrick Wouters, Ritsma's zaakwaarnemer die voor Top Sports Marketing werkt, werd op inventieve wijze gewerkt aan methoden om de merknaam toch onder de aandacht van het publiek te brengen.

De producent van Sanex ging niet zomaar met Rintje Ritsma in zee. In de ogen van de marketingmanagers heeft de blonde Fries een gezonde uitstraling. “Wij beschouwen Rintje als de gezondste man van Nederland”, zegt senior product-manager Marcel Willems. “En dat maakt hij ook helemaal waar.” Van Woerkom: “Hij heeft door zijn persoonlijkheid een verdieping gegeven aan onze naamsbekendheid en er een stuk emotie aan toegevoegd.”

Dat Ritsma door een tv-spot, waarin hij zogenaamd een lading ijsblokjes over zijn blote lichaam krijgt uitgestort, ook tot seks-symbool is verworden, mag een bijkomstigheid worden genoemd. Zaakwaarnemer Patrick Wouters: “Wij positioneren Rintje binnen het concept als een oerhollandse kerel met een gezonde kop en een leuke uitstraling. Het kan natuurlijk zijn dat die spot een beetje heeft geprikkeld. Maar wij buiten dat verder niet uit.”

De zakelijke begeleider van Ritsma zegt te zullen proberen in eventuele nieuwe onderhandelingen “grenzen te verleggen” als het gaat om de financiële vergoeding. Ritsma houdt na aftrek van alle kosten ruim een ton salaris over aan het einde van het seizoen. Van Woerkom benadrukt dat als de schaatser daar geen genoegen meeneemt hij sans rancune kan overstappen naar een andere geldschieter. Afgelopen zomer was er belangstelling genoeg vanuit het bedrijfsleven. Nadat Ritsma met Sanex een overeenkomst had, informeerden ook andere bedrijven. “We zullen de komende maanden gaan bekijken of alles afgestemd blijft op Rintje of dat we er één of twee rijders bijhalen”, aldus Wouters.

Wouters is ervan overtuigd dat er in de toekomst levensvatbaarheid is voor meerdere 'fabrieksteams'. Ondanks het feit dat die bedrijven mogelijk genoegen moeten nemen met mindere rijders. “Maar Postma, Bob de Jong, Veldkamp of Thomas mag je geen tweede garnituur noemen. Gezien de Europese wetgeving kunnen sportbonden steeds minder om de rechten van de individu heen. Over twee jaar is misschien ook Ids Postma interessant voor een sponsor. Het is aan de top een komen en gaan van sporters. Zij hebben recht op een meer dan modale boterham. Als een schaatser een goed seizoen draait moet hij anderhalf tot twee ton kunnen verdienen. Die ontwikkeling is niet tegen te houden.”

Ondertussen worden de tribunes steeds meer een reclamezuil. De fanatieke schaatsliefhebber moet zijn plaats afstaan aan het bedrijfsleven. Ritsma verbaasde zich erover dat een aantal genodigden van Aegon, de hoofdsponsor van de KNSB, tijdens het WK een uitstapje naar Saalbach in Oostenrijk had gemaakt. Het kleine gezelschap sloeg het programma van zaterdag al helemaal over en was gistermiddag net op tijd terug voor de afsluitende rit op de tien kilometer.

In Inzell waren op uitnodiging van Aegon driehonderd verzekeringsagenten en tussenpersonen. Een speciaal toestel had hen overgevlogen naar Zuid-Duitsland, waar ze vanaf de eerste tot de laatste minuut in de watten werden gelegd. Ze kregen rode moonboots aan hun voeten, een gleufhoed of een muts op het hoofd en de gehele dag een natje en een droogje in de speciale hospitality-tent. Ondertussen stonden de vijfduizend betalende toeschouwers uit Nederland in de sneeuwbuien te blauwbekken op de onoverdekte tribunes.

    • Erik Oudshoorn