Recette van ruim een miljoen; Afscheid van festivaldirecteur Emile Fallaux

ROTTERDAM, 5 FEBR. Met de woorden 'Emile, bedankt!' maakte een spandoek aan de gevel van het Luxortheater gisteren duidelijk dat het de laatste festivaldag was van Emile Fallaux, de scheidende directeur van het International Filmfestival Rotterdam. Onder zijn leiding groeide het evenement in vijf jaar uit tot een publieksgericht festival met een recette van ruim een miljoen gulden (weer vijftien procent meer dan het voorafgaande jaar) en een kwart miljoen bezette stoelen. Beide cijfers zijn exclusief de resultaten van de gedeeltelijke herhaling van het festival in Maastricht het afgelopen weekeinde.

Ondanks de groei heeft Fallaux de excentrieke kern van het festival weten te behouden. Om te kunnen voldoen aan de filmhonger van het publiek werden er echter ook steeds meer titels toegevoegd van min of meer commerciële dan wel kwalitatief oninteressante films. Voor het eerst waren er van de kant van oude getrouwen van het festival uit binnen- en buitenland klachten te horen over een verwatering van de kwaliteit en de dominante positie die zulke 'gemakkelijke' films van nature in de publiciteit innemen.

Een andere koerswijziging die onder leiding van Fallaux ingezet werd, was die in de richting van een competitief festival. Zaterdagavond werden er in de Rotterdamse schouwburg door vijf verschillende jury's zeven prijzen toegekend. De internationale jury voor de drie zogenaamde Tiger Awards van elk 10.000 dollar bekroonde de Chinese film Erzi (Sons) van Zhang Yuan, de Japanse produktie Nagisa no Sindbad (Like Grains of Sand) van Ryosuke Hashiguchi en het Schotse debuut Small Faces van Gillies MacKinnon. Ook de winnaar van de publieksprijs van 15.000 gulden, de Australische film Angel Baby van Michael Rymer, was een van de vijftien films in competitie, evenals de nummer twee, Au petit Marguery van Laurent Bénégui.

Net als het publiek hadden de beide persjury's de keuze uit het hele Rotterdamse programma van 123 lange films. De internationale FIPRESCI-jury bekroonde ook Zhangs Sons; de binnenlandse KNF-prijs, bestaande uit de ondertiteling van een nog niet voor distributie aangekochte film, ging naar From the Journals of Jean Seberg van Mark Rappaport. Deze laatste film zal mede onder invloed van de prijs uitgebracht worden door Contact Cinematheek.

Over de opvolging van Fallaux, die op 1 april definitief vertrekt, is nog geen beslissing genomen.

    • Hans Beerekamp