Positief Sat-1 houdt rechten op Bundesliga

BONN, 5 FEBR. De satelliet-zender Sat-1 houdt van 1997 tot 2.000 het recht om voor 540 miljoen mark, een kleine 600 miljoen gulden, wekelijks de voetbalwedstrijden van de Bundesliga uit te zenden. Het nieuwe contract kost Sat-1 jaarlijks 40 miljoen mark meer dan nu. Ondanks haar op de valreep nog tot 550 miljoen mark verhoogd bod vist een gelegenheidscombinatie van de Duitse publieke omroepen, ARD en ZDF, en de commerciële zender RTL achter het net.

Dit heeft de Duitse voetbalbond (DFB) zaterdag beslist. Met dit besluit komt een einde aan een hevige maandenlange miljoenendans. Sat-1, eigendom van de Springer-uitgeverij en de Zuidduitse mediamagnaat Leo Kirch, presenteert de Bundesliga sinds 1993 in het zaterdagse programma Ran! Met zijn hoge kijkcijfers is dit programma zó aantrekkelijk voor adverteerders dat het een goudmijn is voor de zender. Op andere dagen van de week kijkt Sat-1 met het programma Ranissimo terug op de vorige zaterdag of vooruit naar de volgende.

De in Ran! toegepaste mix van voetbal en show slaat ook aan bij de Bundesligaclubs. Zij krijgen hun wedstrijden 'positief' verslagen. De clubs profiteren van de nogal eufore stemming die daardoor in Duitsland rondom de Bundesliga is gaan hangen.

Zij delen via de DFB in de opbrengst van het uitzendcontract, hun belangen bij een vriendelijk-lawaaiige verslaggeving liggen op één lijn met die van Sat-1 en de adverteerders. Bovendien is het bezoek aan de stadions met 25 à 30 procent gestegen sinds Ran! de Bundesliga ging uitzenden.

In het DFB-besluit van zaterdag hebben de Bundesligaclubs dan ook een stevig aandeel gehad. Alleen Uli Hoeness, manager van Bayern München, sprak kritisch over de contractverlenging met Sat-1. Volgens hem had de DFB de tv-rechten op de Bundesliga te goedkoop verkocht.

Hij wees op de onzekere gevolgen van het 'Bosman-arrest' van het Europese Hof, dat de bijl heeft gezet in het geldende transfersysteem, en de hogere financiële eisen die de DFB wil gaan stellen aan de verlening van Bundesliga-licenties.

Andere clubs wijzen erop dat behalve het contract met Sat-1 zaterdag ook een onmiddellijk ingaand lucratief contract (50 miljoen mark) voor de live-uitzending van twee Bundesliga-wedstrijden per week is afgesloten met de Pay-tv-zender Premiere.