DJ 100% ISIS OVER de Amsterdamse Stijl

De cd '100% Isis' is uitgebracht door EMI (EVA 8370072). 100% Isis draait 10/2 in discotheek Escape in Amsterdam (vanaf 24.00 ook te horen op Radio 3); 17/2 Kadance, Tilburg; 19/2 Hollywood, Eindhoven; 24/2 MTC-party, Rotterdam.

“In de drie jaar dat ik nu dj ben, heb ik geleerd te luisteren. Als ik platen draai kan ik onderscheiden welke muziek uit het hart komt en welke niet. Ik gebruik graag afwijkende platen, niet het standaard house-geluid dat je overal hoort. Want als je echt gaat luisteren hoor je zoveel goeie muziek, maar die is op de achtergrond geraakt door dat typische house-geluid met die typische beat.”

Dj Isis van der Wel (20) is een van de succesvolste Nederlandse dj's van het moment. Ze draait in clubs voor een paar honderd mensen en op rave's (mega-feesten) met dertigduizend bezoekers. Deze week verscheen een verzamel-cd onder de titel '100% Isis', waarvoor zij de nummers selecteerde en de mix maakte. De variatie aan electronische dansmuziek verloopt mooi instemming. De cd geeft een beeld van de 'Amsterdamse stijl', de afwisseling in platen die 100% Isis draait op feesten en in clubs.

“Het is geen kunst om het publiek tevreden te houden, je hoeft alleen maar het geijkte werk te draaien. Mensen zijn zo ingesteld op herhaling en op herkenning. Ze kunnen niet luisteren. Ik zie het als mijn taak om mensen dat te leren, ze los weken van die fixatie op de beat en nieuwe geluiden laten horen.

“Dj Marcello Tommy, ik en een paar anderen draaien op een manier die in het buitenland wel wordt aangeduid als de 'Amsterdamse Stijl'. Dat wil zeggen dat we van alles door elkaar draaien. Het is heel gebruikelijk dat dj's een hele avond òf techno òf garage òf hardcore draaien. Wij combineren juist al die verschillende stijlen.

“House-muziek was van oorsprong origineel en creatief. Maar alles is nu zo vast geroest. Voor ons van het eerste uur is het heel teleurstellend dat er steeds minder wordt geëxperimenteerd. Wij houden van rare plaatjes, b-kantjes van singels, of we draaien iets wat eigenlijk op 33 toeren moet op 45 toeren. Dat kan bij langzame dub-platen soms goed klinken.

“Door de week koop je je platen. Iedere week komen er zo'n tweehonderd house-singles uit, die ik allemaal afluister. En daarbuiten zoek ik nog andere dingen; disco-singles uit de jaren zeventig of triphop. Ik zoek gewoon goeie dansmuziek, ongeacht het genre, al is die voor het house-publiek misschien moeilijker te begrijpen.

“Ze willen eerst knallen, met heftige muziek. Maar als je de climax van de avond gehad hebt kun je diep gaan, met abstractere en moeilijkere platen. Die zou het publiek normaal misschien niet pikken maar op dat moment heb je ze in je macht. En dan ben je goed als dj, als je mensen kan meenemen in je eigen verhaal. Ik heb het publiek ook wel eens zo ver gekregen dat ze stonden te dansen op platen waar helemaal geen beat inzit.”

    • Hester Carvalho