Verdrag 'open' lucht boven VS en Duitsland

BONN, 3 FEBR. Duitsland en de Verenigde Staten zijn het er in principe over eens geworden hun onderlinge luchtverkeer te liberaliseren. De overeenkomst opent voor de Amerikaanse en Duitse luchtvaartmaatschappijen “de hemel boven de Atlantische Oceaan”, aldus Matthias Wissmann, de Duitse minister van verkeer.

Hij sprak van een “megadeal” die na maandenlange vertrouwelijke onderhandelingen met zijn Amerikaanse collega Frederico Pena tot stand kan komen. Eerder sloot Nederland met de VS een zogeheten open skies agreement, dat zeer profijtelijk heeft uitgepakt voor KLM.

Wissman gaat ervan uit dat de overeenkomst nog deze zomer kan worden beklonken. Duitse maatschappijen krijgen dan toegang tot alle luchthavens in de VS. Nu vliegen ze op 25 Amerikaanse bestemmingen. Amerikaanse luchtvaartmaatschapppijen kunnen ook vrijelijk luchthavens gaan aandoen in Duitsland. Alle beperkingen die voor de vliegtarieven gelden worden opgeheven, evenals de beperkingen voor het aantal vluchten en de vervoerscapaciteit.

Minister Wissmann verklaarde dat de overheidsvoorschriften voor de toegang tot luchthavens, de verdeling van de stoelen in de vliegtuigen en het aantal vluchten de concurrentie en de doelmatigheid alleen maar in de weg staan. Dergelijke voorschriften hebben geen toekomst meer. Er is alles aan gedaan om de nieuwe overeenkomst met de regels van de EU te laten stroken, aldus de minister.

Hij liet verder weten dat de samenwerking tussen Lufthansa en United Airlines door de overeenkomst kan worden verdiept. Dank zij het luchtvaartverdrag kunnen de twee partners binnenkort bij de Amerikaanse autoriteiten vrijstelling van de concurrentie-voorschriften vragen. De VS weten dat Duitsland de overeenkomst alleen in werking laat treden als die vrijstelling is verleend, zo verklaarde Wissmann.

Enkele jaren geleden brak de VS het bolwerk van de Europese Unie, waar de luchtvaart veel minder is geliberaliseerd, open door een overeenkomst met Nederland. Het leverde Nederland veel meer profijt op dan de VS, maar de Amerikanen hoopten dat andere Europese landen zouden volgen. Frankrijk en Groot-Brittannië zijn erg huiverig om hun markten open te stellen voor Amerikaanse concurrentie. (DPA)