Schapen en zwijn hinderen treinverkeer

De NS ondervonden de afgelopen week weinig hinder van de soms barre weersomstandigheden. In Noord-Groningen werden vorige week zaterdag in de ochtend enkele diensten opgeheven: de wissels waren met stuifsneeuw dichtgewaaid. Verder ontregelden defecte bovenleidingen, sein- en stroomstoringen en een aantal zelfdodingen de treindiensten. Maar echte grote verstoringen bleven volgens een woordvoerder van de landelijke verkeersinformatie deze week achterwege.

Maandag om 15.20 uur werd een defecte stroomafnemer van een intercity richting Rotterdam CS de bovenleiding tussen Utrecht CS en Vleuten fataal. Doordat de 'versperringsmaatregel' van kracht werd, reden tijdens de spits minder intercitytreinen tussen Utrecht, Rotterdam en Den Haag. Vanaf 19.10 uur reden de treinen weer normaal. Op het station Gouda hadden de wachtende passagiers door de vertraging de warme koffieshop verkozen boven de snijdende kou. De uitbater verzuchtte rond zeven uur: “Vertraging of geen vertraging, ik ga zo wel sluiten.”

Rond 21.00 uur was een zelfdoding bij Almere de oorzaak dat het treinverkeer tussen Lelystad en Almere tot half een 's nachts stil lag. Er werden bussen ingezet.

Woensdag zorgden problemen met bovenleidingen voor ontregelingen. Om half tien kreeg de machinist op het traject Harderwijk-Nunspeet een losgeslagen stang van de bovenleiding tegen de cabineruit. Tot half elf was het spoor onbruikbaar. Een intercity en vijf stoptreinen vervielen.

Tussen 14.30 en 16.30 uur moest door een loshangende draad van de bovenleiding tussen Oudenbosch en Zevenbergen het treinverkeer over één spoor rijden. Daardoor reden de intercitytreinen Amsterdam-Vlissingen tussen Rotterdam en Roosendaal niet.

Twee seinstoringen zorgden donderdagochtend voor vertragingen. Op het traject Coevorden-Emmen reden de treinen tussen 9.30 en 11.45 uur met een kwartier vertraging. De treinen tussen Groningen-Roodeschool/Delfzijl liepen door de storing vanaf half twaalf tot na de avondspits een kwartier vertraging op.

Donderdagavond rond zes uur trad bij het energiebedrijf in Grijpskerk een stroomstoring op. Acht treinen tussen Groningen en Leeuwarden liepen gemiddeld een kwartier vertraging op. Twee treindiensten werden opgeheven. Om negen uur was de storing verholpen.

In de week dat de NS bekend maakte na veertig dienstjaren de Hondekop-trein uit roulatie te nemen, zorgden dieren voor een aantal ontregelingen. Loslopende schapen ten noorden van Leiden hinderden maandagavond het treinverkeer tussen 17.30 en 18.00 uur. Vertragingen liepen op tot een half uur. Daags daarna zorgde opnieuw een dier voor ontregeling: een wild zwijn werd tussen 't Harde en Zwolle aangereden.

Een woordvoerder van de NS zegt dat ook loslopende schapen en koeien veelvuldig worden gesignaleerd. De NS kennen een vaste procedure bij aanrijdingen met dieren. “De machinist probeert de dieren weg te jagen door te toeteren en waarschuwt de verkeersleiding. Andere treinen op het betreffende traject krijgen daarop een 'lastgeving'-melding en minderen vaart. Bij aanrijdingen proberen we de eigenaar te achterhalen om te zien of die aansprakelijk kan worden gesteld.”

Een woordvoerder van de Dierenbescherming zegt: “Ik hoor dit voor het eerst. Wat het wilde zwijn betreft, dat moet losgebroken zijn, want die zitten allemaal in afgeschermde, omrasterde gebieden. De aanrijdingen houden misschien verband met de huidige weersomstandigheden. De dieren zijn verzwakt. En wat het vee betreft, boeren zijn verantwoordelijk dat op eigen land te houden. Normaal vormen sloten een barrière, maar misschien zijn de beesten via het ijs op het spoor gekomen. Op autowegen wordt geëxperimenteerd met infra-roodstraling. Als dieren door de bundel lopen worden automobilisten via een lichtsignaal gewaarschuwd. Wellicht is dat ook een oplossing voor de spoorwegen.”

    • Kees-Jan Dijkstra