Experiment met huurauto's blijkt na jaar groot succes

Sinds februari van het vorig jaar kunnen honderd inwoners van Utrecht op afroep een auto bestellen. Het experiment is een groot succes geworden, zo blijkt uit een evaluatie van de gemeente. De proef, die begon in twee wijken, zal nu worden uitgebreid tot de hele stad.

Uit het onderzoek van de gemeente is gebleken dat veel mensen de aanschaf van een nieuwe wagen uitstellen, omdat ze er altijd een kunnen 'bellen'. De gemeente streeft ernaar dat in maart volgend jaar driehonderd Utrechters van deze service gebruik maken.

Het experiment 'call-a-car' begon in de wijken Votulast en Binnenstad. De honderd Utrechters die met het experiment meedoen, kunnen op ieder moment van de dag bellen om een auto te reserveren. Een groot voordeel voor de klant is dat hij zich geen zorgen hoeft te maken over de wegenbelasting, keuringen, verzekeringen en het onderhoud. Bovendien hoeft hij zelf geen auto aan te schaffen en bespaart zo een aanzienlijk bedrag.

Uit de evaluatie blijkt dat 78 procent van de Utrechtse deelnemers call- a-car gebruikt in plaats van de aanschaf van een eerste of tweede auto. Daarnaast hebben 22 deelnemers hun eerste of tweede auto verkocht. Reden voor het college van B en W, dat de binnenstad autoluw wil maken, om de proef over de gehele gemeente uit te breiden.

Het huren van een auto via call-a-car gaat als volgt: de huurder moet zich bij een van de zeven deelnemende huurbedrijven melden en eenmalig honderd gulden betalen voor administratiekosten. Samen met de verhuurder schat de huurder vervolgens in hoeveel kilometers hij per jaar rijd en hoeveel dagen hij de auto nodig heeft. Daarna kan hij vierentwintig uur per etmaal bellen om een auto te bestellen. De huurder kan kiezen uit kleine auto's, bijvoorbeeld een Fiat Panda, of grotere, bijvoorbeeld een Renault Toledo. Per dag betaalt hij een vast bedrag dat afhankelijk is van de grootte van de wagen en de tijd dat de auto wordt gehuurd.

Het grote succes van de proef schrijft de gemeente naast het gemak toe aan de lage kosten voor de huurders. Zo betaalt een autorijder die ongeveer 30 dagen per jaar een klein autootje nodig heeft, zoals een Fiat Panda, 44 gulden per dag, oftewel 1320 gulden per jaar. Daar moet nog welk het eenmalige abonnementsgeld van call-a-car bij, zodat de auto 1420 gulden kost en 100 kilometer per dag gratis mag rijden, exclusief de benzine.

Als de huurder meer wil rijden, moet hij daar een kilometervergoeding voor betalen van 33 cent per kilometer. Voor een wat luxere auto, een Renault Toledo, betaalt een huurder die 120 dagen wil rijden 9.120 gulden zonder de kilometervergoeding en zonder benzinekosten.

Het allereenvoudigste model van een nieuwe Fiat Panda kost 14.000 gulden en de afschrijving bedraagt per jaar ongeveer 1200 gulden. Daar moeten de kosten voor de wegenbelasting, verzekering, onderhoudskosten en parkeerkosten die de gemeente Utrecht vraagt, nog bij worden opgeteld. Bovendien ontvangt de koper gedurende tien jaar geen rente over het bedrag van 14.000 gulden. Conclusie: het totale bedrag voor een eigen auto is aanmerkelijk hoger dan de auto van call-a-car.

De gehuurde auto staat niet het hele jaar voor de deur maar moet na gebruik worden teruggebracht naar een garage waar een nieuwe huurder de auto in gebruik kan nemen. Dit is een nadeel, want het gebruik van de auto moet worden gepland.