Tieners in de strijd om een tijger

ROTTERDAM, 2 FEBR. Van de vijftien films in de Rotterdamse competitie om de drie Tiger Awards staan Angel Baby en Au petit Marguery een dag voor de toekenning respectievelijk op de tweede en derde plaats van de ranglijst voor de Citroën Publieksprijs, slechts voorafgegaan door de vermoedelijke eindwinnaar, Wayne Wangs buiten mededinging vertoonde Blue in the Face.

De tijgerjury zal waarschijnlijk een andere keuze maken uit de internationaal onbekende eerste of tweede speelfilms. Kanshebbers zijn twee films over opgroeiende adolescenten, in respectievelijk Japan en het Glasgow van 1968. Small Faces van Gillies MacKinnon beschrijft met gevoel voor sfeer en detail de belevenissen van drie in een artistieke familie opgroeiende broers, aan wie het geweld van rivaliserende jeugdbendes niet voorbijgaat. Het is een film waarin vooral heel goed geacteerd wordt door onbekende Schotten, maar waarvan de dramatische kracht niet altijd de toevallige anekdote te boven gaat.

De tweede film van Ryosuke Hashiguchi heet Like Grains of Sand of Nagisa no Sindbad en is een teder gefilmd relaas van ontluikende homoseksualiteit op een middelbare school, met aandacht voor de venijnigheid van de dominante jongens- en meisjesculturen ten aanzien van afwijkende seksuele opvattingen of gedragingen. Ondanks de fijnzinnige vormgeving en intensiteit, doet dat verhaaltje een beetje schematisch aan. Regisseur Hashiguchi lichtte in Rotterdam toe dat het pas heel recent mogelijk is om in een normale, niet-pornografische speelfilm homoseksualiteit aan de orde te stellen. Er is geen sprake meer van morele of economische censuur, integendeel, Japan zou plotseling een homo-hausse beleven. Dat verklaart het Erklärungs-karakter van deze meer esthetisch dan inhoudelijk interessante film.