Man van 70 mln

Ton Elias naar Aegon, Michiel Berssenbrugge naar Levob Verzekeringen en nu Ben Knapen naar Philips. Wie niet beter weet, zou denken dat de journalistiek weinig toekomst heeft.

Knapen -nu nog hoofdredacteur van NRC Handelsblad- wordt bij Philips de baas van alle communicatie met de buitenwereld, van de relaties met de beleggers tot en met de media en het beheer van het Evoluon. Veel verschil met een krant? Op het eerste gezicht wel. Op het tweede gezicht niet: het concern is -naast uitgever van de Philips Koerier- ook een van de grootste Nederlandse mediabedrijven met Polygram (muziek en films), interactieve media en de grootste particuliere kabelmaatschappij in Europa. In de vervlechting van uitgevers, kabelmaatschappijen, telecombedrijven en media moet Philips zijn plaats nog vinden.

Knapen moet de gloeilampenfabriek in het zuiden des lands in elk geval behoeden voor publicitaire debâcles à la Brent Spar die afgelopen zomer over de Koninklijke Shell heen vielen. In tegenstelling tot Shell, dat niet voor niets in Nederland bekender is onder zijn Britse naam dan onder de Nederlandse naam, scoort Philips hoog met Oranje gevoel. Dat maakt de kwestbaarheid hoog. De aandacht in de media voor Philips is ongeveer even groot als voor de drie andere klassieke multinationals Shell, Unilever en Akzo bij elkaar.

De transfer van Knapen werd op de Amsterdamse effectenbeurs welwillend ontvangen. Na de bekendmaking van het nieuws steeg de beurswaarde van Philips op maandag met bijna 70 miljoen gulden. Zo is een deel van Knapens salaris al direct terug verdiend.

    • Menno Tamminga