Functie Haenchen bij Nederlandse Opera na 1999 onzeker

AMSTERDAM, 2 FEBR. Chef-dirigent Hartmut Haenchen verliest na 1999 zijn huidige positie bij de Nederlandse Opera. Het beleidsplan voor de jaren 1997 t/m 2000 zegt dat Haenchen na de uitvoeringen van Wagners Der Ring des Nibelungen zal hij in Amsterdam blijven werken als “belangrijkste gastdirigent”. Daarnaast zullen de relaties met Edo de Waart, Hans Vonk, Riccardo Chailly en Simon Rattle verder worden ontwikkeld. Haenchen heeft tot en met 1999 een dubbelfunctie: hij is ook chef-dirigent van het Nederlands Philharmonisch Orkest, dat de meeste opera-voorstellingen begeleidt.

Hartmut Haenchen, binnenkort tien jaar chef-dirigent van de Nederlandse Opera, zegt zelf niets te kunnen zeggen over zijn toekomst bij de Opera. Hij weet eigenlijk van niets, hem is niets verteld, met hem is niet overlegd, hij las pas over zijn toekomst toen hij net als de rest van het opera-personeel, het beleidsplan afhaalde bij receptiebalie.

Haenchen: “Ik vind het normaal dat iemand die niet bij de directie hoort, maar wel een positie bekleedt waarvan ik denk dat die nog steeds belangrijk is voor een opera, hierover zou worden geraadpleegd. In het beleidsplan staat niets over een nieuwe chef-dirigent, dus ik ga ervan uit dat die functie wordt afgeschaft. Over het beleid kan ik niets zeggen omdat ik daarbij niet betrokken ben.

“Het beleidsplan beslaat drie jaren waarin ik nog contractueel chef-dirigent ben en ik ben wel betrokken bij de daarin aangekondigde programmering. Ik lees dat ik de belangrijkste gast-dirigent na '99 ben, maar er zou met mij moeten worden gesproken over de betekenis van die uitspraak. Ik ga ervan uit dat het logisch is dat een opera een chef-dirigent heeft - dat is over de hele wereld het geval met heel weinig uitzonderingen. In Wenen, waar nu geen chef is, werkt het dus niet.”

Haenchen concludeert dat het een 'rare situatie' is, maar zegt ervan uit te gaan, dat van 'boze opzet' geen sprake is. Hij moet nog minstens drie jaar voort met de operadirectie, bestaande uit zakelijk directeur Truze Lodder en artistiek directeur Pierre Audi, die ook de regisseur is van de Ring die Haenchen gaat dirigeren.

Zakelijk directeur Truze Lodder zei het vanmorgen “in en in triest” te vinden dat Haenchen zo reageert op het beleidsplan, waarvoor de directie de eindverantwoordelijkheid draagt.

“De toekomst van het chef-dirigentschap staat ter discussie, gezien de ervaringen met de invulling daarvan. Maar wij willen niet af van Haenchen, wij willen met hem doorgaan, omdat wij hem als dirigent zeer hoog achten. Haenchen heeft echter nog niet gereageerd op onze uitnodiging om daarover te overleggen.”

In het verleden waren er eerder strubbelingen over de positie van Haenchen, die soms niet eens werd uitgenodigd als de Opera een nieuw seizoen presenteerde.

Vier jaar geleden raakte Haenchen in conflict met de Opera, omdat hij ontevreden was over de feitelijke invulling van zijn toenmalige functie als muzikaal directeur.

Dat conflict werd toen bijgelegd waarbij de functie van muzikaal directeur eind 1993 werd opgeheven. Haenchen heeft nu een contract als chef-dirigent tot 1 augustus 1999.

    • Kasper Jansen