'Duitse zweeftrein valt duurder uit'

BONN, 2 FEBR. De magnetische zweeftrein Transrapid, die in het jaar 2005 het traject Hamburg-Berlijn in circa 70 minuten moet afleggen, wordt aanmerkelijk duurder dan gepland. Namelijk niet een kleine 10 miljard mark maar eerder 15 miljard. Aldus een rapport van de Duitse rekenkamer. De Bondsdag houdt komende woensdag een hoorzitting over het Transrapid-project.

Volgens de planning van minister Matthias Wissmann (verkeer, CDU) gaan de 300 kilometer rail op betonnen palen de overheid 5,6 miljard kosten. Nog eens 3,3 miljard moet voor rekening komen van een particuliere maatschappij, die de aankoop van het materieel en de exploitatie financiert. Die kostencalculatie is geflatteerd, zegt het onderzoeksrapport van de rekenkamer, omdat de prijs voor de aankoop van grond voor de aanleg van het tracee met 100 mark per vierkante meter te laag is geraamd. Bovendien acht het rapport de geraamde prijs van 30 cent per passagier per kilometer te laag en het geschatte aantal van 14,5 miljoen passagiers per jaar te hoog.

Wissmanns ministerie en de particuliere exploitatiemaatschappij ontkennen dat hun kosten- en opbrengstramingen te optimistisch zijn. In Hamburg en Berlijn zelf kan de Transrapid straks gebruik maken van grond van de spoorwegen, de prijs daarvoor is al vastgelegd. De ontwikkeling van het project ligt geheel op schema en de raming van de aantallen passagiers en de prijs per kilometer is volgens de directeur van de exploitatiemaatschappij, Christoph Atzpodien, “realistisch”.

De SPD en de Groenen zijn tegen het Transrapid-project. Zij zouden veel liever meer geld uitgetrokken zien voor modernisering van het bestaande materieel van de Duitse spoorwegen en uitbreiding en verbetering van het railnet. Zij zien in het rekenkamerrapport opnieuw aanleiding om de Transrapid-ontwikkeling te stoppen. Maar de Duitse regeringscoalitie ziet in de zweeftrein een project van hoge technologische waarde voor de industrie, zij verwijt de oppositie dat zij te weinig oog heeft voor het belang van zulke op de toekomst gerichte projecten. Bovendien heeft de Transrapid nauwelijks exportkansen, bijvoorbeeld in de concurrentie met Frankrijk en Japan, zolang de zweeftrein in Duitsland zelf niet in gebruik zou komen, aldus Wissmann.