Amerikaanse order van 60 tot 100 vliegtuigen voor Airbus dichtbij

ROTTERDAM, 2 FEBR. Airbus Industrie, het Europese vliegtuigbouwconsortium, staat op het punt orders en opties voor 60 tot 100 nieuwe vliegtuigen te ontvangen van het Amerikaanse GE Capital Aviation Services (GECAS), één van 's werelds grootste leasemaatschappijen. Dat meldt het doorgaans betrouwbare vakblad Flight International in zijn nieuwste editie. Ongeveer de helft van de order zou gaan naar A320 toestellen voor 150 passagiers terwijl de rest gelijk zou worden verdeeld tussen kleinere A319's en iets grotere A321's.

Drie weken geleden kondigde GECAS al een mammoetorder bij Boeing aan voor de levering van 259 toestellen, meest kleinere 737-modellen plus vijf grote B777's. De GECAS-order bij Boeing is ruim 4 miljard dollar waard, die bij Airbus zou uitkomen op 1,5 à 2 miljard. Airbus hoopt - evenals Boeing - behalve veel kleinere ook enkele grote toestellen aan GECAS te kunnen verkopen. Vice-president Christian Scherer van het in Toulouse gevestigde Airbus zegt tegen Flight International te hopen op de verkoop van een tiental grote A340 vliegtuigen voor 300 passagiers.

Een grote order van GECAS zou voor Airbus een welkome opsteker betekenen in zijn felle concurrentiestrijd met Boeing uit Seattle dat zich de laatste tijd oppermachtig toonde. In 1994 wist Airbus (DASA 37,9 procent, Aèrospatiale 37,9 procent, British Aerospace 20 procent en Casa 4,2 procent) voor het eerst in de geschiedenis iets meer vliegtuigen dan marktleider Boeing te verkopen. Waarna de Europeanen trots lieten weten naar een permanent marktaandeel van 50 procent te streven. Maar in 1995 sloeg Boeing hard terug. Het verkocht 346 vliegtuigen tegen Airbus slechts 124. De afgelopen weken wist Boeing opnieuw belangrijke orders van Aziatische maatschappijen als Singapore Airlines, Korean Airlines en Malaysia Airlines te veroveren terwijl Airbus zich tevreden moest stellen met een mammoetorder van Philippine Airlines.

Boeings succes wordt vooral toegeschreven aan de introductie van zijn nieuwe tweemotorige B777 voor 350 passagiers die vaak in combinatie wordt verkocht met de allang vliegende B747 voor 400 passagiers, Boeings grote melkkoe die in zijn klasse geen concurrent heeft. Vandaar dat in Airbus-kring de discussie weer is opgelaaid over de eventuele lancering van een grote Airbus voor 500 passagiers om in dit mega-segment eindelijk de concurrentie met Boeing te kunnen aanbinden. Probleem blijft dat de ontwikkeling van zo'n groot toestel 8 à 9 miljard dollar kost.

Een andere zaak is dat het Franse Aèrospatiale zich liever concentreert op de ontwikkeling van een supersonische opvolger van de Brits-Franse Concorde die al een kwart eeuw vliegt en dringend aan vervanging toe is. De Concorde gold in de eerste tien jaar van z'n bestaan als een commerciële flop maar bezorgt z'n eigenaren Air France en British Airways nu al jarenlang winst.