Philips' dcc en Sony's md op rand afgrond

ROTTERDAM, 1 FEBR. De gedoodverfde opvolgers van de aloude geluidscassette, Philips' digitale compactcassette (dcc) en Sony's minidisc (md), lijken een stille dood te sterven. Platenfabrikanten brengen vrijwel geen titels uit op deze digitale geluidsdragers; detaillisten kopen steeds minder in.

Dat blijkt uit de februari-editie van het vakblad voor de elektronicadetailhandel ERM. Omdat Philips noch Sony details verstrekt over de verkoop van afspeelapparatuur en onbespeelde digitale cassettes of schijfjes onderzocht ERM de animo voor de beide systemen bij Nederlandse platenzaken en toeleveranciers.

In de Mega Album Top 100, de officiële lijst van bestverkochte popalbums in Nederland, prijken momenteel welgeteld twee artiesten wier albums op minidisc of dcc verkrijgbaar zijn. Dat zijn respectievelijk Sony's million-seller Mariah Carey en de Nederlandse zanger Marco Borsato, verbonden aan de stal van Philips-dochter Polygram. Geen enkele andere, van Philips of Sony onafhankelijke, platenmaatschappij waagt zich aan uitgaven op md of dcc. Muziekuitgeverijen als EMI en Warner, die enkele dcc's en minidiscs uitbrachten, hebben afgehaakt. Ook staat de verkoop van onbespeelde cassettebandjes en minisdiscs onder druk doordat steeds meer laaggeprijsde compact discs verkrijgbaar zijn.

In 1994, zo blijkt uit cijfers van de Nederlandse vereniging van producenten van beeld- en geluidsdragers (NVPI), kochten Nederlandse platenzaken 11.000 minidiscs en 16.000 dcc's in, een halvering tegenover 1993. En in 1995 is het alleen maar minder geworden, zegt NVPI's marketing manager O. Vlaar. Ter vergelijking: de platenhandel kocht in 1994 35 miljoen cd's in, en zelfs nog 300.000 traditionele vinyl grammofoonplaten.

Nederlands grootste platenketen, Free Record Shop, schrapte vorig jaar voorbespeelde minidiscs uit het assortiment. NVPI-leden brachten in 1993 nog 224 platen op dcc uit en 302 op md, een jaar later waren dat er nog 114 op dcc en 51 op minidisc.

De ondersteuning van platenmaatschappijen is van vitaal belang voor succesvolle introductie van nieuwe afspeelapparatuur. Philips en Sony hebben tot nog toe echter geweigerd de lancering van hun dcc- en md-spelers als een fiasco te betitelen. Nog steeds brengen ze nieuwe types en modellen op de markt, hoewel ze beide hun marketinginspanningen op een laag pitje hebben gezet.

De verkoop van Sony's minidisc zou op de Japanse thuismarkt wel een succes zijn. In de Verenigde Staten is de afzet van beide systemen mager. In Nederland zijn nu 70.000 dcc-spelers verkocht, schat ERM, tegenover zo'n 30.000 md-spelers. Die verhouding zou ook indicatief zijn voor andere Europese markten.

Marktvorsers vermoeden dat de introductie van een nieuwe generatie optische schijven, met veel grotere capaciteit dan bestaande cd's, de nekslag kan betekenen voor dcc en md. Deze hoge-dichtheids cd en apparatuur ervoor, waarover vorig jaar een wereldstandaard werd overeengekomen, komt dit jaar op de markt. Te zijner tijd zal er ook een beschrijfbare versie verschijnen.