Mercedes-Benz kraait victorie bij tobbend Daimler

ROTTERDAM, 1 FEBR. De netto winst van Mercedes-Benz heeft in 1995 de grens van twee miljard mark ruim overschreden. De succesvolle dochter van Daimler-Benz, waar bestuursvoorzitter Jürgen Schrempp over enkele weken een totaalverlies over 1995 van meer dan zes miljard mark zal bekendmaken, bleef met 1,8 miljard mark winst in 1994 eveneens uit de rode cijfers. Maar door de recente ontwikkelingen heeft Mercedes-Benz zich vorig jaar weer definitief aan de top van de Duitse autoindustrie gevestigd.

Hoewel Schrempp een Bilanzpressekonferenz voor afzonderlijke onderdelen bij Daimler als Mercedes-Benz en DASA (lucht- en ruimtevaart) inmiddels heeft afgeschaft (alleen Daimler geeft een financiële persconferentie waar ook de definitieve Mercedes-cijfers bekend worden) kon Mercedes-topman Helmut Werner het niet nalaten gisteren in Stuttgart fijntjes te wijzen op het nieuwe succes van Mercedes.

Het autobedrijf is dé grote geldverdiener van Daimler. Een opmerkelijke prestatie met de sterke D-mark, de hoge arbeidskosten in Duitsland en een vrachtwagendivisie die weliswaar de grootste, sterkste, duurste en best verkopende trucks maakt; maar die divisie zit nu al jaren in de rode cijfers.

De ruim twee miljard winst van 1995 komt derhalve volledig op het conto van de personenauto's waarvan Mercedes er vorig jaar 583.000 heeft verkocht, waarvan 346.000 in het buitenland. Er werden 320.500 bestelwagens, vrachtwagens tot zes ton en trucks boven zes ton verkocht. Werner kraait derhalve victorie. Zeker tegenover zijn grote tegenspeler Jürgen Schrempp, die na het afstoten van Fokker en AEG en de daarmee gepaard gaande miljarden-afschrijvingen tegenover de commissarissen van Daimler momenteel alleen maar kan bogen op het financiële succes van Mercedes-Benz.

Bij de autobouwers in Stuttgart is die boodschap goed begrepen. Er is bij Daimler niet langer ruimte voor geldverslindende uitstapjes naar andere branches dan waarmee het bedrijf groot is geworden (auto's). Nu de omzet bij Mercedes-Benz vorig jaar is toegenomen tot 72 miljard mark, maakte Werner gisteren bekend dat het concern van plan is de komende jaren 13,5 miljard mark te investeren in ontwikkeling en innovatie, waarmee Mercedes in het jaar 2000 de omzet wil opvoeren naar 100 miljard mark en een jaarproduktie nastreeft van meer dan een miljoen auto's.

Naast de inmiddels vernieuwde E-klasse (kosten twee miljard) gaat Mercedes zich in de toekomst richten op een lager segment zoals een stadsauto, het omstreden Swatchmobielproject en een kleinere Mercedes onder de C-klasse. “Er is een toenemend aantal klanten met een smallere beurs die bereid is te betalen voor Mercedes-veiligheid, onze kwaliteit en techniek”, meent Werner. “Daar ligt onze kans om uit te groeien tot een echt volumemerk.”

Mercedes heeft volgens Werner het beeld van verliezer afgeschud. Zeker tegenover de grootste concurrent op de thuismarkt BMW, dat vorig jaar nog een overeenkomst voor motoren met Rolls-Royce voor de neus van Mercedes wegkaapte. Niettemin doet de concurrent van Mercedes uit München uitstekende zaken. De gezamenlijke verkopen van BMW en Rover, dat twee jaar geleden door het Duitse bedrijf werd ingelijfd, bedroegen in 1995 1.073.000 auto's. Door de ongunstige wisselkoersverhoudingen bleef de opmzet steken op 46,1 miljard mark. De netto winst wordt later bekend gemaakt.

Dit jaar brengen BMW en Rover een aantal nieuwe modellen uit. De oude Rovers die nog zwaar leunen op de Japanse technologie van Honda, waar Rover eerder een samenwerkingsverband mee had, worden vervangen door modellen waar in toenemende mate het ingenieurswerk van BMW in terug te vinden is.

In Duitsland waren vorig jaar nog 660.000 mensen in de autoindustrie werkzaam. Het Verband der Automobielindustrie (VAD) blijft echter bij haar prognose dat dit aantal in het jaar 2000 ten minste met 100.000 zal zijn gekrompen. Alleen al Duitslands grootste autofabrikant Volkswagen (VW, Audi, Skoda, Seat) heeft in 1995 25.000 werknemers ontslagen. Het is een trend die volgens de VAD zal doorzetten. Verbeterde produkiemethoden hebben in de Duitse fabrieken tot een grotere omzetsnelheid geleid met minder mensen. Bovendien heeft alleen Mercedes vorig jaar al meer dan twee miljard mark geïnvesteerd in vestigingen in Turkijke, Brazilië, Zuid-Afrika en India.