1995 voor Fiat jaar van wederopstanding

TURIJN, 1 FEBR. De Italiaanse autofabrikant Fiat heeft over 1995 een sterke stijging van het bedrijfsresultaat geboekt door de fors toegenomen verkoop van personenauto's en bestelwagens. Bestuursvoorzitter Gianni Agnelli van het grootste industriële concern in Italië verwacht echter dat 1996 een moeilijk jaar wordt.

Agnelli die in maart wordt opgevolgd door Cesare Romiti, heeft dit gisteren meegedeeld in zijn laatste brief aan de aandeelhouders. Fiat heeft nog geen officiële winstcijfers verstrekt over het afgelopen jaar, waarin de kasstroom (winst plus afschrijvingen) toenam van 5,7 tot 7,5 biljoen lire (8 miljard gulden). Ingewijden gaan echter uit van een winstverdubbeling van 1 tot 2 biljoen lire (ruim 2 miljard gulden).

Agnelli liet weten dat in 1996 de winst minder snel zal stijgen door de matige toestand van de internationale economie. Economische analisten gaan uit van een winst van 2,06 tot 2,7 biljoen lire voor het jaar 1996.

Een probleem voor de winstontwikkeling is dat Fiat steeds internationaler opereert en daardoor met verschillende valuta te maken heeft. Tegenwoordig verkoopt het bedrijf 65 procent van haar auto's, 78 procent van de vrachtwagens (Iveco) en 93 procent van haar landbouwvoertuigen (tractoren) buiten Italië.

Bestuursvoorzitter en mede-eigenaar van Fiat Gianni Agnelli heeft met een aantal grote beleggers de financiële toekomst van Fiat veilig gesteld. Maar minstens even belangrijk voor het herstel van Fiat is dat het bedrijf is ontwaakt uit een soort 'technische winterslaap.' Jarenlang heeft het bedrijf voortgesukkeld met het uitbrengen van enigszins gedateerde modellen die bij het publiek nauwelijks aansloegen.

Maar 1995 bracht de grote verandering. Alle belangrijke onderdelen (waaronder Alfa Romeo en Lancia) lanceerden in ijltempo een serie nieuwe modellen. Fiat was vooral succesvol met zijn Bravo en Brava, een drie- en vijfdeursmodel dat tot de grote autosuccessen van 1995 behoorde. Fiat ontwikkelde de nieuwe modellen met een door produktiedirecetur Alberto Pianta uitgedokterd nieuw produktiesysteem. Centraal daarbij staat de ultramoderne fabriek in Melfi, de spil van het autobedrijf waaromheen elders in Italië 21 andere fabrieken van Fiat en haar voornaamste toeleveranciers zijn gebouwd. Het heeft een geïntegreerd systeem opgeleverd waar andere grote autofabrikanten in Europa met belangstelling naar kijken.