Interesse Zuidkoreaans concern; Samsung overweegt overname Fokker

SEOEL, 29 JAN. Het Zuidkoreaanse mammoetbedrijf Samsung “heeft grote interesse” in een eventuele overname van Fokker. Dit heeft Hong Hyun Min, een van de topmensen van het concern, vandaag op het hoofdkantoor in Seoel gezegd.

Fokker heeft het bericht vanochtend bevestigd en zegt het afgelopen weekeinde een fax van de raad van bestuur van Samsung te hebben ontvangen.

“De belangstelling van Samsung Aerospace - een van de divisies van het bedrijf - voor Fokker ligt voor de hand”, verklaarde Hong in Seoel. “Samsung is zich bewust van de beschikbaarheid van Fokker en wij beraden ons nu over de vraag of een aankoop binnen onze strategie past.” The Wall Street Journal meldde vandaag al dat Samsung Aerospace “geïnteresseerd is in het uitbrengen van een bod”, maar Hong (general manager strategic planning department) maant tot voorzichtigheid: “De beslissingen hierover worden genomen door de Samsung Group (de overkoepelende organisatie) en niet door de vliegtuigdivisie (...) We zullen de geschiedenis van Fokker eerst grondig bestuderen”, verklaart Hong.

Samsung is een van Zuid-Korea's megabedrijven en had vorig jaar een omzet van 80 miljard dollar. Er zijn vier divisies: elektronica, machinebouw, chemie en financiën/verzekeringen. Met name op het gebied van de halfgeleiders en de geheugenchips heeft het bedrijf een sterke marktpositie opgebouwd. Op het laatste terrein is Samsung de grootste producent ter wereld en heeft de onderneming een groot reservekapitaal kunnen opbouwen.

Samsung gebruikt zijn reserves en zijn technologie om er in de woorden van Hong “elders leuke dingen mee te doen”. Over twee jaar lanceert Samsung een eigen automerk. Ondanks de concurrentie in binnen- en buitenland is Hong vol vertrouwen over het welslagen van het auto-avontuur. “Wij kunnen wel een stootje hebben”.

Sinds 1979 heeft Samsung zich ook op de vliegtuigindustrie geworpen. Tot nu toe beperken de activiteiten op dit terrein zich tot het produceren van onderdelen voor grote vliegtuigconcerns. Zo maakt Samsung delen van de romp van vliegtuigen voor Boeing, Northrop, Lockheed, De Haviland en Bell Helicopters.

Met de Amerikaanse bouwer van vliegtuigmotoren Pratt & Whitney ontwikkelde Samsung de PW-4000-motor. De Zuidkoreaanse overheid heeft Samsung uitgekozen als hoofdaannemer voor het zogenoemde Korean Fighter Program (KFP), het onder licentie vervaardigen van 120 Lockheed-F-16's bestemd voor de Zuidkoreaanse luchtmacht.

Waarnemers in Seoel sluiten niet uit dat Samsung aast op de buitenkans die zich met Fokker voordoet om de concurrentie een stap voor te zijn. Ook een derde Zuidkoreaanse gigant, Daewoo, loopt namelijk met plannen rond de vliegtuigindustrie binnen te treden. Voor de produktie van zijn auto's is Samsung ook in het buitenland op zoek gegaan naar de passende technologie. Van het Japanse bedrijf Nissan is de noodzakelijke know-how gekocht.

Pag.10: Samsung wil concurrentie stap voor zijn

Verder maakt Samsung met enkele Zuidkoreaanse bedrijven waaronder een andere industriereus Hyundai deel uit van een internationaal consortium dat vergevorderde plannen heeft voor de produktie van eigen vliegtuigen, in grootte variërend van 70 tot 130 stoelen voor de burgerluchtvaart. Toestellen vergelijkbaar met de Fokkers. Dit eerste Aziatische toestel dat in produktie zal worden genomen is de Azië-Expres genoemd.

In Zuid-Korea zelf wordt veel met Fokkers gevlogen op de kleinere routes zodat de eventuele produktie van een Azië-Expres kan rekenen op een vaste binnenlandse afzet. Ook in China zal naar verwachting de vraag naar dergelijke vliegtuigen de komende jaren groot zijn. De economieën van Zuid-Korea en China behoorden vorig jaar tot de grootste groeiers met toenames van respectievelijk 9.9 en 9.8 procent. Het Oosterse consortium waaraan China deelneemt met het staatsbedrijf Aviation Industries of China zocht de afgelopen tijd nog naar twee partners om de risico's te delen. Een bedrijf in Singapore of Taiwan en een Westerse onderneming. Alle grote vliegtuigbouwers uit het Westen zijn in bespreking met het Zuidkoreaans-Chinese consortium, ook Daimler-Benz Aerospace waaronder Fokker ressorteerde.

De vraag lijkt derhalve relevant of een overname van Fokker niet uitstekend zou passen in de plannen van Samsung. Tenslotte ontbeert het bedrijf alleen nog mogelijk de technologie voor het bouwen van vliegtuigen? Hong hierover: “De twee zaken staan wat ons betreft los van elkaar”.

Thomas Byun van Samsung Aerospace zegt in The Wall Street Journal: “Het toestel met 100 zitplaatsen dat wij willen gaan ontwikkelen is qua techniek veel geavcanceerder dan de Fokker 100. Maar missschien dat we tijdens de besprekingen overwegen de expertise van Fokker te betrekken bij de produktie van de 'Azie-Expres' (AE 100).

Waarnemers in Seoel sluiten niet uit dat Samsung aast op de buitenkans die zich met Fokker voordoet om de concurrentie een stap voor te zijn. Ook een derde Zuidkoreaans gigant, Daewoo, loopt namelijk met plannen rond de vliegtuigindustrie binnen te treden. Voor de produktie van zijn auto's is Samsung ook in het buitenland op zoek gegaan naar de passende technologie. Van het Japanse bedrijf Nissan is de noodzakelijke know-how gekocht. Voor de plannen om personenauto's te gaan produceren heeft het bedrijf vorig jaar al een een dochteronderneming onder de naam Samsung Motors opgericht. Die onderneming heeft een startkapitaal van 1,2 miljard dollar. In 1998 wil het bedrijf ongeveer 250.000 personenwagens bouwen. In het jaart 2000 streeft Samsung er als autoproducent naar 500.000 personenwagens te maken. Buiten Korea wordt ook naar geschikte lokaties gezocht om auto's te gaan produceren.

    • Lolke van der Heide