DASA heeft nu plannen Fokker te beconcurreren

ROTTERDAM, 29 JAN. DASA wil na het afstoten van Fokker ook snel af van Dornier, dat kleine propellervliegtuigen maakt. DASA gaat zich wat de luchtvaartindustrie betreft volledig concentreren op de activiteiten binnen het Europese consortium Airbus Industrie en wil dat Airbus een straalvliegtuig met honderd zitplaatsen gaat maken, een concurrent voor de Fokker 100.

De plannen zijn openbaar gemaakt door DASA-topman Manfred Bischoff in een interview met de Duitse krant Handelsblatt. Dornier maakt de turbopropvliegtuigen 228 (twintig zitplaatsen) en 328 (dertig zitplaatsen). Het bedrijf zit evenals Fokker diep in de rode cijfers.

Bischoff heeft afgelopen vrijdag al een gesprek gehad met de topfunctionarissen van de partners in Airbus om conclusies te trekken uit het Fokker-drama. DASA heeft een belang van 37,9 procent in het consortium, net als het Franse Aérospatiale. British Aerospace neemt voor 20 procent deel en het Spaanse Casa voor 4,2 procent. Airbus moet volgens Bischoff een vliegtuig voor regionaal verkeer met honderd zitplaatsen maken dat technisch gezien past bij de grotere toestellen van het consortium. Alleen op die manier kan volgens hem succesvol worden geconcurreerd met Boeing en McDonnell Douglas. In Europa maken nu alleen Fokker en British Aerospace vliegtuigen in deze klasse.

Bischoff toont zich in Handelsblatt verbolgen over de manier waarop AIR (British Aerospace en Aérospatiale) Fokker uit de markt heeft verdreven. “Ook AIR heeft niets verdiend aan de verkoop van vliegtuigen. Niet met turboprops en niet met straalvliegtuigen.”

Inmiddels heeft het Canadese Bombardier-concern nogmaals ontkend interesse te hebben in overname van de divisie vliegtuigbouw van Fokker. “Op dit moment sluit ik dat volledig uit”, zei Michel Lord, vice-president van Bombardier, dit weekeinde desgevraagd in

Montreal.

Jon Reider, analist bij investeringsgroep Richardson Greenshields in Montreal, licht toe: “Elke aankoop die Bombardier heeft gedaan is mogelijk gemaakt door een belangrijke bijdrage van de betreffende regering”, aldus Reider. “Ik denk dat Bombardier de situatie in de gaten zal houden en zal afwachten wat de Nederlandse regering bereid is te doen. Maar het ziet er niet naar uit dat de regering er dusdanig veel geld in wil steken dat het een aantrekkelijke deal zou zijn.”

Ook de topman van Aérospatiale, Louis Gallois, heeft zich dit weekeinde over de situatie bij Fokker uitgelaten. Tijdens een bijeenkomst met luchtvaartjournalisten in Cannes verklaard Gallois “met interesse de ontwikkelingen rond Fokker te volgen.” Aérospatiale bouwt in het samenwerkingsverband ATR samen met het Italiaanse Alenia regionale turboprop-vliegtuigen met 41 tot 70 zitplaatsen.

ATR heeft in deze markt, waarin ook de Fokker 50 opereert, een aandeel van 55 procent. ATR werkt op zijn beurt weer samen met de Britse vliegtuigbouwer British Aerospace (BAe) in Aero International Regional (AIR). Avrop International Aerospace, een dochter van BAe, maakt voor AIR straalvliegtuigen met 70 tot 120 zitplaatsen.

Fokker gaat ondanks de onzekere toekomst van het bedrijf gewoon door met het werven van leerlingen. Zo roept de Aircraft Maintenance School van Fokker Aircraft Services (FAS) op Woensdrecht geïnteresseerden op een kijkje te komen nemen in de school van het bedrijf. FAS, dat buiten de surséance van betaling is gebleven, werft nieuwe leerlingen voor een twee- of driejarige opleiding voor vliegtuigonderhoudsmonteur, elektromonteur of schilder/spuiter. Het enige dat onder de huidige omstandigheden niet kan worden gegarandeerd is een baan na de opleiding.

Vier Fokker-vliegtuigen hebben zaterdag drie uur boven Nederland gevlogen om Nederland te bedanken voor de steun die het bedrijf uit brede kring van de bevolking ondervindt. De formatievlucht werd afgesloten met twee rondjes boven Schiphol. De vliegtuigen, een Fokker 27, 50, 70 en 100, werden bestuurd door piloten van Fokker en een lid van de F27-Friendship Association, die de operatie coördineerde. De luchtshow werd gefinancierd uit de opbrengst van een inzamelingsactie onder het personeel, de personeelsvereniging en de Vereniging van Oud-Fokker Employees.