Verzorging, zoetproduktie verkassen; Sara Lee koopt twee activiteiten Bayerconcern

ROTTERDAM, 27 JAN. De Amerikaanse fabrikant van consumentenartikelen Sara Lee Corporation wil de produktie van verzorgings- en zoetmiddelen van de Duitse chemiegigant Bayer overnemen. De totale omzet van deze activiteiten beloopt 155 gulden dollar (bijna 260 miljoen gulden) per jaar. Het betreft onder meer de merken Delial (zonnecrème) en Natrena (zoetwaren).

Sara Lee heeft dit gisteren bekend gemaakt en verwacht “in de komende maanden” definitief overeenstemming te bereiken over de acquisitie. De Bayer-activiteiten zullen direct worden geleid door Sara Lee/DE in Utrecht. Sinds de overname van Douwe Egberts in 1978 worden de concernafdelingen koffie en kruidenierswaren (omzet in het boekjaar 1994/95: 5,8 miljard gulden) en persoonlijke verzorgingsprodukten (omzet: 3,2 miljard) wereldwijd vanuit Utrecht gecoördineerd.Behalve Natrena en Delial verkrijgt Sara Lee van Bayer ook de produkten Quenty (gezichtsverzorging) en Satina (huidverzorging). Volgens Sara lee/DE sluiten de merknamen van Bayer “uitstekend” aan bij de strategie van het bedrijf die erop is gericht “onze sterke positie met merkartikelen uit te breiden”.

De omzet van de Bayer-produktlijn wordt voor 53 procent in Duitsland behaald zodat Sara Lee haar “positie in Duitsland verder uit kan bouwen”. Sara Lee/DE waagde zich in 1993 voor het eerst op de Duitse markt voor persoonlijke verzorgingsartikelen met de aankoop van een lijn toiletartikelen (Douchedas, Badedas) van het Brits-Amerikaanse farmacieconcern SmithKline Beecham voor bijna 590 miljoen gulden.

Bayer stoot de produktlijn af, omdat het concern zich met de afdeling Consumer Care meer wil richten op de kernactiviteiten (receptvrije geneesmiddelen en insecticiden). Consumer Care behaalt wereldwijd een omzet van 2 miljard gulden. Volgens Bayer ontwikkelt de markt van receptvrije geneesmiddelen zich positiever dan werd verwacht.

Bayer noemt Sara Lee/DE de ideale partner. “De caloriearme voedings- en zoetmiddelen en huidverzorgingsprodukten zijn wereldwijd een groeimarkt”, zegt een woordvoeder. Sara Lee is echter beter dan wijzelf in staat op deze markt te opereren”.

Sara Lee nam in 1987 van chemiegigant Akzo de divisie Akzo Consumenten Produkten over. Daaraan heeft de onderneming onder meer de merknamen Zendium, Biotex en Vapona overgehouden. Bij de te verkopen activiteiten van Bayer vinden circa 270 mensen werk in de produktie en verkoop. De produktiebedrijven bevinden zich in Leverkusen (Duitsland), het Nederlandse Mijdrecht en in Spanje (Barcelona en La Felguera).

Sara Lee maakte deze week bij de publikatie van de jaarcijfers bekend dat nettowinst in het tweede kwartaal van het op 1 juli begonnen boekjaar met 12,4 procent is gestegen tot een recordbedrag van 252 miljoen dollar (ruim 420 miljoen gulden). De omzet groeide - onder meer door overnemingen - met 5,4 procent tot 4,9 miljard dollar, eveneens een record. De vier divisies van het concern vertoonden allen een opgaande lijn in omzet en winst.