Falende elektronica, ontheemde reizigers

Relatief weinig ongevallen op het spoor deze week, maar wel een flink aantal storingen. Wissel- en stroomstoringen zorgden midden in de week rond Amersfoort en Emmen voor urenlange ontregelingen.

Afgelopen weekend was tussen zaterdag 1.15 uur tot maandag 4.45 uur door werkzaamheden aan de zes sporen geen treinverkeer mogelijk tussen Amsterdam CS en Amsterdam Sloterdijk. Het werk was precies op tijd klaar. Niet gepland was een defecte zekering in een schakelkast in Rijssen, die zaterdagmiddag een seinstoring veroorzaakte. Na twee uur was de zekering hersteld.

Maandagmorgen om 6.20 uur liet de elektronica de NS wederom in de steek. Een defecte kabel veroorzaakte een wisselstoring waardoor tussen Zaltbommel en Geldermalsen geen treinverkeer mogelijk was. Gevolg: een ontregelde ochtendspits tussen Den Bosch en Utrecht. Door een wissel met de hand om te leggen, konden de diensten om 7.50 uur worden hervat. De vertraging liep op tot een half uur. De NS zetten tot half acht snelbussen in tussen Utrecht en Den Bosch en stopbussen tussen Geldermalsen en Zaltbommel.

Rond het middaguur ontsnapten een vrouw, haar 5-jarig kind en een tweeling van de buren in Lievelde aan de dood. De auto waarin ze zaten botste op een trein op een met knipperlichten beveiligde spoorwegovergang. De 32-jarige vrouw, die nadien opmerkte over een hele goede engelbewaarder te beschikken, zag de naderende stoptrein tussen Zutphen en Winterswijk te laat doordat ze door de kinderen werd afgeleid. De auto slingerde door de klap tegen een schakelkast, die daarbij werd vernield. De overweg is door de defecte kast tot volgende week dinsdag afgesloten voor autoverkeer. Het treinverkeer lag tot zeven uur 's avonds stil. Er reden bussen.

Dinsdag om 9.50 uur raakte door graafwerkzaamheden van een aannemersbedrijf een kabel defect waardoor de wissels voor het hele knooppunt Amersfoort onbedienbaar waren. De intercity's tussen Zwolle en Amersfoort en de stoptreinen Putten-Amersfoort reden niet tot 14.00 uur. Op het laatste traject werden bussen ingezet. Tussen half drie en half vier was de stroom wederom weggevallen, maar nu door een storing in het onderstation van het plaatselijke energiebedrijf. 's Middags waren op alle lijnen van en naar Amersfoort bussen nodig om de reizigers te vervoeren. De vertraging werkte door in de landelijke dienst waardoor op verschillende plaatsen treinen wegvielen. Om half zes was de stroomstoring verholpen.

Om half twee woensdagmiddag kwam een trein van Emmen naar Zwolle even voor Emmen tot stilstand, doordat er geen spanning op de bovenleiding stond. Twee stoptreinen werden opgeheven. In plaats daarvoor reden bussen.

Donderdagmorgen werd om 7.15 uur een seinstoring tussen Ommen en Mariënberg geconstateerd. Daardoor vielen enkele sneltreinen uit. Om elf uur was werkte alles weer naar behoren. Om 21.50 uur kwam de stoptrein Zwolle-Emmen door brand in de motor tot stilstand. Reizigers werden met bussen opgehaald. Om kwart voor twaalf was de kapotte trein van de baan en kon het verkeer weer op gang komen.

Dinsdagavond rond zes uur ontstond grote irritatie bij de passagiers in de intercity van Amersfoort naar Amsterdam. Het voorste gedeelte had als eindbestemming Amsterdam CS, het achterste deel Schiphol. De trein was in Amersfoort echter niet losgekoppeld zodat alle reizigers op Amsterdam Centraal terechtkwamen. Eén van de gedupeerde reiziger schrijft: “Bij het uitstappen vielen de reizigers in het achterste gedeelte bijna tussen het perron en de trein. Omdat men blijkbaar niet in de gaten had dat er nog een achterste deel aanhing was de trein niet ver genoeg naar voren gereden. Verbijsterd kijkende reizigers bleven in de trein zitten (type buitenlandse zakenreiziger met bestemming Schiphol), geheel verstoken van enige informatie.”

IJs, wind, de lage gevoelstemperatuur en de sneeuwval van gisteren deerden het spoorverkeer niet.

    • Kees-Jan Dijkstra