Fokker heeft ook veel kleine schuldeisers

AMSTERDAM, 26 JAN. De bedrijfsleider van One Hour Super Photo in Breukelen weet van niets. “Wij op de crediteurenlijst van Fokker? Dat meent u niet!” Enig intern speurwerk leert dat de noodlijdende vliegtuigbouwer in november vorig jaar inderdaad nog een rekening had openstaan bij de Breukelense fotoshop. Van ƒ 10,95. “Dat zal wel wat technisch fotowerk of een rolletje geweest zijn”, denkt de bedrijfsleider. Van een schuld is echter geen sprake meer, de factuur werd in december keurig betaald.

Ook bij Schoot's Schoolborden Service kijkt de boekhouding verbaasd op bij de mededeling dat het bedrijf volgens de officiële crediteurenlijst nog geld te goed heeft van Fokker. “Nee hoor, ze hebben ons altijd netjes betaald. Vorig jaar nog hebben we in opdracht van Fokker het Luchtvaartcollege in Hoofddorp voorzien van projectieschermen en viltstiftborden. Dat was een opdracht van vele duizenden guldens, maar dat geld hebben we allang ontvangen. Fokker is altijd een correcte klant geweest.”

Wie een kijkje gaat nemen bij de faillissementsgriffie van de Amsterdamse rechtbank, waar het in surséance verkerende Fokker deze week een lijst met crediteuren deponeerde, kan niet anders dan tot de conclusie komen dat zo'n beetje half Nederland nog geld te goed heeft van de vliegtuigbouwer. Onder de ruim 10.000 namen, alfabetisch gerangschikt op een 2.457 pagina's lange computeruitdraai, bevinden zich uiteenlopende bedrijven en instellingen als Tandartsenpraktijk Fokker (nog 37.500 gulden te goed), de Dienst voor het Stoomwezen, Carl Zeiss (twee openstaande facturen voor slijpmaterialen), de SER, de TU Delft, het ministerie van Buitenlandse Zaken, de Rijksdienst voor het Wegverkeer (“Geen idee wat we nog krijgen van Fokker, we werken alleen op kenteken, niet op bedrijfsnaam”), BRN Catering (mist nog een kleine drieduizend gulden), het Amsterdamse Mariott Hotel, het Nationaal Vakbondsmuseum en het schoonmaakbedrijf GOM, dat nog een rekening van 332.384,92 gulden heeft uitstaan bij Fokker.

Het totale bedrag dat Fokker volgens de crediteurenlijst nog dient over te maken aan zijn schuldeisers - 3.183.531.800 gulden - is in werkelijkheid veel lager. Hoewel de lijst van crediteuren en verschuldigde bedragen op 18 januari werd opgesteld, blijken veel openstaande rekeningen al eind vorig jaar te zijn voldaan. Zo kan de Amsterdamse rederij Lovers melden dat de rekening van enkele duizenden guldens voor een rondvaart van de Fokker-directie met zakenrelaties al geruime tijd geleden is betaald. Ook de naam van het adviesbureau Tukkers Milieu-onderzoek staat ten onrechte op de crediteurenlijst. “In 1994 hebben we een inventariserend emissie-onderzoek gedaan voor de vestiging Ypenburg”, aldus een zegsman. “We hebben toen uren in rekening gebracht voor monsterverwerking en analyses, in totaal ƒ 17.533,35, maar die rekening is allang betaald.” Ook hotel-restaurant Wolfheze meldt dat het geen geld meer te goed heeft van Fokker. “De laatste factuur van 6 à 700 gulden was voor een cursus die hier door een werknemer is gevolgd en die rekening is inmiddels voldaan”, aldus een woordvoerder.

Wie denkt dat het leeuwedeel van de schuldeisers met de handen in het haar zit sinds Fokker surséance aanvroeg, heeft het mis. Bij de meeste schuldeisers gaat het om geringe bedragen. Zo heeft de Nederlandse Federatie voor Kunststoffen nog ƒ 58,16 te goed voor een publikatie over rubbertechnologie, aldus een woordvoerster. “Ik heb geen idee of we dat geld nog krijgen. Ik weet niet of het de moeite waard is om een aanmaning te versturen, maar onze boekhouder zal er wel een oplossing voor vinden.” Bij boekhandel Donner in Rotterdam staat Fokker nog voor ƒ 367,90 in het krijt wegens de aanschaf van enkele woordenboeken. Of het bedrijf stappen gaat ondernemen tegen Fokker, durft de boekhoudster niet te zeggen. “Het is in elk geval geen grote klant.” De Dagbladunie, uitgeefster van onder meer Algemeen Dagblad en NRC Handelsblad, blijkt veel meer te goed te hebben dan de ƒ 1683,30 die de crediteurenlijst vermeldt. Een woordvoerder meldt een nota van ƒ 1658,- voor 31 exemplaren van de weekeditie, ƒ 344,- voor een abonnement op het AD en ƒ 13.000 voor abonnementen op de weekeditie in 1996.

Fokker heeft veel barmhartige crediteuren onder zijn schuldeisers. Taxibedrijf Lassooy bijvoorbeeld heeft gisteren nog een ritje gedaan voor de vestiging Ypenburg. “We rijden al acht jaar voor Fokker: personenvervoer, pakketjes en koeriersdiensten, altijd tot tevredenheid”, meldt mede-eigenaar J.S Lassooy. “Als je al acht jaar voor een bedrijf rijdt, mag je ze in slechte tijden niet zomaar laten zakken. Momenteel hebben we nog een factuur van december openstaan van ƒ 1000,-. We wachten gewoon rustig af.”

Hotel Sionshof in de Heilig Landstichting heeft zijn trouwe klant Fokker zelfs een cadeautje gestuurd in plaats van woedende telefoontjes dan wel brieven te verzenden over een openstaande rekening die, zo zegt een woordvoerder, een gemiddeld jaarsalaris bedraagt. De vliegtuigbouwer werd verrast met een gratis taalniveau-testsysteem voor het personeel. “Wij vinden dat de leverancier er moet zijn als het slecht gaat met de klant. Voor DAF zijn we destijds ook aardig geweest en die hebben we nu nog steeds als klant.” Mocht het volledig fout gaan met Fokker, dan is er geen man overboord, aldus de Sionshof, die via het bedrijf Eurolinguist regelmatig talencursussen heeft verzorgd voor Fokker. “Dat verrekenen we dan wel. We hebben tien jaar leuk samengewerkt, dan gaan we ze nu niet laten vallen.”

Ook bij Wagons Lits Travel, dat nog een half miljoen te goed heeft van Fokker, is geen paniek uitgebroken naar aanleiding van de surséance. Het bedrijf verzorgt via een intern reisbureau in het Fokker-hoofdkwartier al ruim tien jaar de reizen van werknemers in alle vestigingen. “We hebben het risico verzekerd bij de NCM”, aldus een zegsman. “Al is het natuurlijk wel jammer van de omzet.” Wagons Lits boekt nog steeds reizen voor Fokker, ook nu het bedrijf uitstel van betaling heeft aangevraagd, zij het dat er momenteel nog maar mondjesmaat wordt gereisd.

De NOVIB heeft na lang zoeken in de boeken uitgevonden dat het nog ƒ 28,- van Fokker krijgt. “De vestiging Schiphol-Oost blijkt een abonnement te hebben op een landenreeks over de Derde Wereld”, meldt een woordvoerder. “Ja, dat wij crediteur van Fokker zijn is voor ons ook een volslagen verrassing.”

    • Friederike de Raat