Feest

Procter & Gamble, de Amerikaanse fabrikant van zeep- en levensmiddelen, kreeg deze week het langverwachte fiat voor olestra, het kunstmatige vet waarmee het hoge ogen denkt te gooien op de markt voor levensmiddelen. Olestra onderscheidt zich van andere vetten doordat het calorieloos is - een weldaad voor snackliefhebbers die naar corpulentie neigen of last hebben van dichtslibbende bloedvaten. Zij kunnen zich straks ongestraft tegoed doen.

Er kleven ook nadelen aan olestra. Het verteert niet in het lichaam en verlaat het zonder adequate reactie van de sluitspier tamelijk spontaan. De Amerikaanse autoriteiten vinden een waarschuwing op het builtje in olestra gebakken chips relevant.

Dubbel feest voor marketeers. De positieve aspecten van olestra zijn voor P&G ruim voldoende om het toch op de markt te brengen, die het beschermd door octrooien vooralsnog exclusief kan ontwikkelen.

Daarnaast krijgen ook andere produktdivisies van Procter & Gamble, die worstelen met verzadigde markten, een frisse impuls. De aanbod aan wasgoed, en daarmee de vraag naar wasmiddelen, moet wel toenemen als olestra zijn verwoestende effecten openbaart. En natuurlijk kan de komst van olestra ook de afzet van de produkten voor persoonlijke hygiëne enorm stimuleren. Ideetje voor de marktintroductie: Nieuw: Olestra. Nu met gratis Pamper.

    • Hans Wammes