Briefkaart

Nederlanders en briefkaarten. Bij de gedachte aan die combinatie stokt even de adem. Natuurlijk, er is de persoonlijke geschreven gedachtenwisseling waarvan de betrekkelijke openbaarheid niemand stoort. Maar de actie-briefkaart is bedoeld als iets waar de vonken vanaf zullen vliegen. Het exhibitionistische karakter ervan is niet een technisch met de prijs verbonden gegeven, maar middel tot het doel van algemene mobilisatie van het volk.

In de herinnering komt de voorgedrukte 'Ik ben woedend'-kaart aan het adres van Duitsland nadat in Solingen ultra-rechtse jongeren een asielcentrum in de as hadden gelegd. Het was een onderneming met een averechts diplomatiek effect die bovendien aan haar doel voorbijschoot. Het overgrote deel van de Duitsers was niet minder geschokt en uit het veld geslagen dan de gemiddelde Nederlandse afzender wilde voorwenden. Maar het stootte zich aan de hier gedemonstreerde massa-psychologische kitsch.

De kaartenactie die nu 'Fokker in de lucht' moet houden, wortelt in hetzelfde tekort aan relativeringsvermogen als haar langzamerhand berucht geworden voorganger. Zij is op haar best een uitlaatklep voor opgekropte frustratie. Maar aan de feiten zal zij niets veranderen.

    • J.H. Sampiemon