Arti et Amicitiae

Arti et amicitiae, Rokin 112, Amsterdam, T/m 4 feb. Di t/m vr 12-18u, za en zo 12-17u.

Nadat vorig jaar Anthon Beeke en het collectief Wild Plakken de kunstenaars van hun keuze presenteerden, vervolgt de kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae deze maand zijn serie exposities samengesteld door grafische ontwerpers. Gielijn Escher hing een ruime hoeveelheid eigen afficheontwerpen op in zijn constructivistisch geïnspireerde, heldere stijl. Voor toneelgroep Baal maakte hij bijna abstracte platen, voor het Kattenkabinet gestileerde contourtekeningen die herinneren aan het werk van Bart van der Leck. Escher stelt verder werk van enkele illustere voorgangers ten toon, zoals de vlak na 1900 zeer moderne reclameaffiches door Bernhard Lucian (o.a. voor Kafé Hag en Belcanto Records) en de Wagon-Lits-promotie uit de jaren twintig door Cassandre. Marten Jongema, die de andere helft van de tentoonstellingsruimte voor zijn rekening neemt, koos een thematische aanpak. Hij vroeg vijf kunstenaars commentaar te leveren op de begrippen natuurlijk/artificieel. Zoals te verwachten, is nagemaakte natuur in diverse verschijningen het resultaat. Jongema zelf zette toon met zijn foto's van opgezette dieren en schematische computeranimaties van gesimuleerde evolutionaire ontwikkelingen bij water- en landdieren. Verder zijn er foto's van met tijgerprints bekleedde (tijger)lelies, en opnames van het 'stedelijk landschap' in de vorm van een verlichte kantoortoren (Andreas Gursky) en een zwevende koe waarop de print van een koeieleren voetbal is geprojecteerd (Merijn Bolink). Hoewel het onderwerp interessant is, is het al vaker aan de orde gesteld in de kunst. Deze presentatie blijft noodzakelijkerwijs beperkt en dat doet het intrigerende thema geen recht.

    • Renée Steenbergen