Voorkeur: Films

25STE INTERNATIONAL FILMFESTIVAL ROTTERDAM Ongeveer duizend voorstellingen van meer dan 200 films, waaronder een complete reconstructie van het eerste festival uit 1972. In alle bioscopen aan de Kruiskade, Lantaren/Venster, Nighttown en Calypso, Rotterdam.

BABE (Een buitengewone big) Door Chris Noonan geregisseerde Australische fabel met echte, sprekende dieren, naar een kinderboek van Dick King-Smith over een uitverkoren varkentje dat de ambitie heeft een herdershond te zijn. Een volkomen absurde, maar goed doordachte en idyllische ogende onderneming, die Orwelliaans van opzet is en tegelijk lichtverteerbaar. In 77 theaters.

BELLE DE JOUR Luis Buñuels commercieel meest succesvolle film (1967) laat Catherine Deneuve verstrikt raken in fascinerend spel met fantasie en werkelijkheid. Misschien zijn de middagen die Deneuve, een keurige doktersvrouw, in het bordeel werkt niet meer dan een erotische dagdroom. Amsterdam, Rialto (t/m zo).

A BRONX TALE Innemend regiedebuut van Robert De Niro naar de autobiografische jeugdherinneringen van Chazz Palminteri, die tevens de rol van de door een negenjarig jongetje van een veroordeling geredde gangster vertolkt. Tegenover hem staat De Niro als hardwerkende vader van het nieuwe Mafia-protégé'tje, dat zich laat charmeren door het charisma van de geslaagde boef. Een genuanceerd portret van een opvoeding in een gezellige en tegelijk gevaarlijke buurt, waar het slechte voorbeeld ook zijn goede kanten heeft. Heemskerk, Filmhuis.

LE BUTTANE Low-budget-film in zwart-wit van Aurelio Grimaldi schetst in reeks losse taferelen liefde en liefdeloosheid in de arbeidspraktijk van een aantal hoeren uit Palermo. Weldadige, vrije, niet-moralistische film in de trant van Pasolini's vroege werk, wekt controversiële waardering. Wageningen, Movie W.

CARO DIARIO In autobiografisch drieluik met de structuur van een dagboek vertelt regisseur-hoofdrolspeler Nanni Moretti van zijn omzwervingen: op de brommer door Romeinse buitenwijken, op zoek naar een rustig plekje op een van de Eolische eilanden en van de ene naar de andere dokter om te genezen van een kwaadaardige jeuk. Geestig en vooral filmisch interessant zelfportret van een Italiaanse ex-activist. Zaandam, De Fabriek.

DADERS Ongemakkelijk stemmende documentaire van Hans Otten, waarin het gedetailleerde relaas buiten beeld van drie veroordeelde incestplegers geconfronteerd wordt met associatieve impressies van interieurs, verlaten landweggetjes en de kermis. Huiveringwekkend inkijkje in de binnenwereld van het kwaad, betrapt door domme pech. In Amsterdam, Rialto (t/m zo); Utrecht, 't Hoogt; Groningen, Liga 68; Nijmegen, Cinemariënburg.

FORGET PARIS De geest van Woody Allen is vaardig over de film die Billy Crystal maakte over het relationele wel en wee van een basketbalscheidsrechter (Crystal) en een Amerikaanse Parisienne (Debra Winger). Een verrassend scenario,droogkomische dialogen en goede hoofd- en bijrollen zorgen voor meer dan een standaard feelgood movie volgens beproefd Hollywood-recept. Amsterdam, Calypso 2.

HOOP DREAMS De documentairemakers Steve James, Fred Marx en Peter Gilbert volgden gedurende vier jaar de carrière van twee basketbaltalenten uit de arme zwarte buurten van Chicago. Het resultaat is een ontroerende en drie uur lang spannende social documentary over de groezelige praktijk van de Amerikaanse Droom. Amsterdam, Kriterion 2.

SMOKE Een kettingrokende Harvey Keitel is de ideale hoofdpersoon van de complexe maar gemoedelijke film die schrijver Paul Auster en regisseur Wayne Wang maakten over de habitués van een sigarenzaak in Brooklyn. Het pad van Keitel wordt onder meer gekruist door een romancier met writer's block (William Hurt), een zwarte puber in moeilijkheden (Harold Perrineau Jr.) en een aandoenlijke garagehouder met een lijk in de kast (Forest Whitaker). In 14 theaters.

TOT ZIENS Met een bewonderenswaardig oog voor detail maakte Heddy Honigmann een intieme film over de gedoemde liefde van een vrouw en een getrouwde man. Een ingetogen Johanna ter Steege en een sympathieke Guy van Sande geven kleur aan memorabele Hollandse scènes - van een woordeloze vrijage op de fiets tot een bitter-erotisch etentje bij de Chinees. Apeldoorn, De Gigant; Gouda, Filmhuis; Rotterdam, Filmfestival.

UNDERGROUND Horen en zien vergaat de kijker in Emir Kusturica's zinderende en bijna drie uur durende 'fantasmagorie' over oorlog en communisme; een zwart-humoristische Apocalypse Now van de Joegoslavische oorlog die in Cannes terecht werd onderscheiden met de Gouden Palm. Amsterdam, Cinecenter en Kriterion; Utrecht, Springhaver 2; Nijmegen, Cinemariënburg; Arnhem, Filmhuis.

ZUSJE In het verrassende speelfilmdebuut van onder meer Robert Jan Westdijk (regie) en Kim van Kooten (hoofdrol) achtervolgt een geobsedeerde jongen zijn zusje met een Video-8-camera ter opheldering van een jeugdgeheim. De kijker danst mee met de camera en krijgt behalve het verslag van een haat-liefdeverhouding ook een humoristisch beeld van een groepje twintigers in de jaren negentig. In 14 theaters.

EN VERDER The Bridges of Madison County (28 theaters), Clerks (Groningen), Doornroosje (Voorschoten, Den Burg), Ed Wood (Den Haag, Heemskerk), GoldenEye (96 theaters), Lang leve de koningin (11 theaters), Living In Oblivion (Helmond), Mon oncle (Utrecht), Prêt-à-porter (Goes), Pulp Fiction (Amsterdam), Rashomon (Nijmegen), Reservoir Dogs (Amsterdam, Zwolle).