Hoogeveen kansrijk, maar jubelt niet

HOOGEVEEN, 24 JAN. Een Fokker-werknemer, een dertiger met een sjaal om zijn hoofd gewikkeld tegen de snijdende oostenwind, knijpt in de remmen van zijn fiets. Het is allemaal zo warrig de laatste dagen, vertelt hij bij de poort van Fokker Special Products in Hoogeveen. De toekomst lijkt er voor dit onderdeel goed uit te zien, maar niet voor hem.

Hij is vorig jaar overgestapt naar de composietenafdeling, die vanuit Ypenburg naar Hoogeveen is overgeheveld. Dit deel valt niet onder Fokkers Special Products, maar onder Fokker Aircraft, waarvan de vooruitzichten veel slechter zijn. “Spijt? Nee, daar heb je niets aan. Maar je kunt wel zeggen dat ik verkeerd heb gegokt”.

Van een jubelstemming onder de 420 werknemers van Fokker Special Products is geen sprake, wel voert het optimisme de boventoon. Het bedrijf is levensvatbaar. Daar is iedereen van overtuigd. “In de zestien jaar dat Fokker hier zit is er winst gemaakt. Iedereen is verschrikkelijk gemotiveerd om door te gaan. En we hebben hele leuke produkten”, zegt een werknemer die tegen de vijftig loopt. “Er wordt hier vandaag harder gewerkt dan ooit”, roept ondernemingsraadslid H. Keizers. De werknemers klampen zich vast aan uitlatingen van directeur Blikman, die vanmorgen de positie van Fokker Special Products niet wilde toelichten. Eerder heeft hij gezegd er alle vertrouwen in te hebben het bedrijf zelfstandig te kunnen voortzetten. Hij zou al enige tijd op zoek zijn naar overnamekandidaten en nieuwe aandeelhouders.

“Dat moet geen enkel probleem zijn. Ik heb begrepen dat er al nieuwe aandeelhouders zijn”, zegt Keizers vol overtuiging. De Hoogeveense vestiging is volgens hem wat orders betreft maar voor tien procent afhankelijk van zusterbedrijven. Fokker Special Products levert aan defensie, de Europese ruimtevaart-industrie en de vliegtuigindustrie. Het gaat om onderdelen voor de Patriot-, Stinger- en Sea Sparrow-raketten, mobiele onderkomens (shelters), veldhospitalen, motorframes voor de Ariane 4 en 5-raket en vleugel-onderdelen en lichtgewichtvloeren voor de Airbus-toestellen. Volgens het ondernemingsraadslid is de orderportefeuille voor vier jaar gevuld.

Hoewel er nooit verlies is geleden in Hoogeveen, heeft Fokker op de vestiging een aantal keren stevig gesaneerd. De directie zag zich wegens het uitblijven van defensie-orders genoodzaakt om in '92, '93 en '95 arbeidsplaatsen te schrappen. Vier jaar geleden werkten nog zevenhonderd man op de Hoogeveense vestiging.

Fokker Special Products is twee jaar geleden met het zogeheten Lion-project de industriële markt gaan 'bestormen'. Dat begint volgens Keizers al vruchten af te werpen. Op dit moment wordt het prototype van een lichtgewichtbus van kunststof ontwikkeld, die bestemd is voor stads- en streekvervoer. Buiten de stad rijdt de bus op diesel, er binnen op elektriciteit. “Er is grote belangstelling voor”, aldus Keizers. Daarnaast is samen met een grootwinkelbedrijf en ingenieursbureau een begin gemaakt met de ontwikkeling van een 'foodcorner'. Klanten in supermarkten kunnen hier in de toekomst vers gesneden vleeswaren halen. Ook is in Hoogeveen verpakkingsapparatuur voor luierfabrieken afgewerkt.

De vakbonden zijn terughoudender over de toekomst van Fokker Special Products. “Ik vind dat er een veel te positief geluid naar voren wordt gebracht”, zegt CNV-bestuurder T. Katerberg. Volgens zijn FNV-collega E. Stam is weliswaar altijd winst gemaakt, de laatste jaren volgens hem ongeveer tien miljoen gulden per jaar, maar hij vindt directeur Blikman wel erg positief. Volgens Katerberg en Stam is de vestiging nog voor een groot deel afhankelijk van het Fokker-concern en de overheid. Katerberg: “Het gaat vaak om compensatie-orders of orders in het kader van Europese samenwerkingsprojecten. Het is maar de vraag of Fokker daarin mee blijft doen als de vliegtuigtak verdwijnt. Ook wordt veel werk binnengehaald door de goede naam die Fokker heeft. Dat is op de lange termijn allemaal onzeker.”

    • Herman Staal