Van Bers: vreemde onderhandelingen

AMSTERDAM, 23 JAN. Hij is bitter, maar geeft de strijd om het behoud van zo veel mogelijk werkgelegenheid bij Fokker en - nog liever - van de Nederlandse vliegtuigindustrie niet op. “Ik zal een verklaring voorlezen en ook vragen beantwoorden”, zei P. van Bers van de Industriebond FNV gisteravond op het hoofdkantoor van Fokker in Amsterdam. Zijn opmerking was een stekelige reactie op Fokker-topman Van Schaik, die slechts een verklaring voorlas dat er nog geen conclusies waren getrokken en verder geen vragen wenste te beantwoorden.

Tegenover het hoopvolle sentiment dat Van Schaik suggereerde stonden de harde feiten die Van Bers opsomde. In een paar jaar tijd zijn 6.000 werknemers hun baan kwijt geraakt om Fokker te behouden. Heeft het personeel - er werken nog 7.800 mensen - loon ingeleverd om de kostprijs van de toestellen omlaag te brengen. Heeft het personeel bijgedragen aan de financiering van de sociale plannen voor hun collega's. En zijn twee vestigingsplaatsen al gesloten.

“De onderhandelingen tussen Daimler-Benz en de overheid zijn merkwaardig verlopen”, vindt Van Bers. “Wij hadden hoop op een slotoffensief voor een nieuw model waarin Fokker door kon gaan. Blijkbaar hebben de partijen toekomstige onzekerheid en risico's zwaar laten wegen.”

Nee, hij weet ook niet waarom de onderhandelingen over een redding van Fokker vertraagd zijn. De vakbonden en de ondernemingsraad hadden gisteravond geïnformeerd moeten worden, maar meer dan Van Schaiks verklaring heeft hij ook niet gehoord. De onderhandelingen zijn complex. Dat het langer duurt is geen slecht teken, oppert Van Bers.

Hoe lang Fokker het kan volhouden zonder het financiële infuus van grootaandeelhouder Daimler-Benz weet Van Bers niet. Hij put moed uit de opvattingen van verschillende Kamerleden die bij het kabinet aandringen op tijdelijke financiële steun.

Het nieuws dat Bomberdier, de Canadese vliegtuigfabrikant die via dochter Short Industries nauw betrokken is bij Fokker, geen belangstelling heeft voor een participatie veegt Van Bers haast achteloos van tafel. Short levert de vleugels voor Fokker. Als Fokker omvalt, zou dat bij Short in Ierland tenminste 1.500 arbeidsplaatsen kosten, voorspelde een Short-woordvoerster gisteren. Voor Van Bers is de reactie van Bombardier onderdeel van het onderhandelingsspel: men wil zijn belangen niet schaden door nu al openlijk interesse te tonen.

Wat het personeel verder kan doen, kan Van Bers niet een-twee-drie verzinnen. Als acties nodig zijn om een oplossing dichterbij te brengen, zal hij niet aarzelen om dat te doen. Maar dat is niet aan de orde. Geen negatieve publiciteit die nieuwe partners afschrikt, is het devies.

    • Menno Tamminga