Kabinet werkt aan redding gezonde delen Fokker

DEN HAAG, 23 JAN. Het kabinet en Fokker zijn al ver gevorderd met het onderbrengen van de gezonde delen van de Nederlandse vliegtuigbouwer bij externe financiers. Een aantal financiers heeft zich al gemeld, zo bevestigen vandaag bronnen die bij de onderhandelingen zijn betrokken.

Met name voor de vestiging in Woensdrecht zijn het afgelopen weekend “grote activiteiten” ontplooid. Voor Fokker Aircraft, de eigenlijke vliegtuigfabriek en het meest problematische onderdeel met vestigingen in Schiphol-Oost en Papendrecht, bestaan contacten met het Canadese Bombardier.

De meest betrokken ministers Wijers (economische zaken), Zalm (financiën), Melkert (sociale zaken) en minister-president Kok hopen zelfs heel Fokker op deze manier te kunnen redden voor het failliet gaat. Om tijd te winnen geeft het kabinet een overbruggingskrediet. In Den Haag spreekt men over “kleingeld”. Om Fokker draaiende te houden is per dag drie miljoen gulden nodig.

Spoedoverleg tussen Fokkers raad van bestuur en commissarissen na het dichtdraaien van de geldkraan door moederconcern Daimler-Benz, leidde gisteravond nog niet tot een besluit. Vanochtend vond er opnieuw overleg plaats tussen alle direct betrokkenen, daarna wordt opnieuw met de raad van commissarissen gepraat. Volgens Fokker-topman B. van Schaik is meer tijd nodig om tot een zorgvuldige besluitvorming te komen.

Afgelopen weekend, zo bevestigen bronnen rond Fokker, zijn grote vorderingen gemaakt met een zogeheten sterfhuisconstructie. “Er moet gered worden wat er te redden valt”, aldus een betrokkene. Een aantal kapitaalverschaffers heeft zich inmiddels voor de gezonde onderdelen gemeld. “Dat is al vrij ver.” Het kabinet wil vermijden dat het op korte termijn komt tot surséance van betaling of een faillissement.

Voor de onderdelen Fokker Aircraft Services en Elmo in Woensdrecht en Fokker Special Products in Hoogeveen zouden inmiddels “constructieve plannen” bestaan. Ook voor Fokker Space and Systems in Leiden, dat maar voor vijftig procent in handen van Fokker is, bestaan “interessante mogelijkheden”.

Ook DASA, Fokkers moederbedrijf en op zijn beurt 'dochter' van Daimler-Benz, zou geïnteresseerd zijn in overleving van zoveel mogelijk delen van Fokker. Als een groot deel van Fokker overleeft, heeft DASA de grootste kans dat het ooit nog iets terugziet van het geld dat het in Fokker heeft geïnvesteerd.

Fokker zal met een overbruggingskrediet ook in staat zijn in aanbouw zijnde vliegtuigen af te bouwen. Dat laatste is van belang voor een klant als Alitalia. Vorig jaar sloot de Italiaanse luchtvaartmaatschappij een contract voor vijftien toestellen, in principe F-70's. Drie daarvan zijn inmiddels afgeleverd. De Italiaanse maatschappij heeft in afwachting van ontwikkeling bij Fokker nog geen besluit genomen over een eventuele annulering. Volgens Fokker zijn ook van andere klanten geen annuleringen binnengekomen. Gisteren werd nog een toestel afgeleverd aan de Brazilaanse luchtvaartmaatschappij TAM.

De vakbonden legden het uitstel van een beslissing over Fokkers directe toekomst uit als een teken dat er wellicht nog hoop is voor de vliegtuigfabrikant. P. van Bers van de Industriebond FNV vindt dat nu nadrukkelijk alle opties voor samenwerking met andere vliegtuigfabrikanten moeten worden onderzocht.

De twee grootaandeelhouders van Fokker (DASA en Den Haag) maken elkaar over en weer verwijten over de manier waarop is onderhandeld. Beide beweren dat de andere kant maandenlang geen enkele ruimte liet voor een opening. DASA-topman Bischoff zei vanochtend: “Misschien is het een stijlverschil, maar als wij iets bieden, doen we dat niet met de gedachte in het achterhoofd dat we bij de helft willen uitkomen. Wij menen het gewoon. Men heeft toch in Holland genoeg ervaring met ons om dat te kunnen weten. Omgekeerd was Maljers' aanbod voor nieuw geld in Fokker nul komma nul. Ik hield dat voor blufpoker. Maar de eerste keer dat de Nederlandse kant in beweging kwam was pas vrijdagavond.”

Houders van aandelen en obligaties Fokker dreigen binnen enkele dagen bijna een half miljard gulden te verspelen. Werknemers die met geleend geld in obligaties van hun werkgever hebben belegd hangt een extra verlies boven het hoofd.